Lojalność Gości restauracji

Jak promować lojalność wśród gości?

 

Niezależnie czy weźmiemy pod lupę wysiłki dużych czy mniejszych firm, z pewnością da się zauważyć pewną rosnącą tendencję – firmy, nie tylko z branży HoReCa, skupiają się coraz bardziej na pozyskaniu klienta na dłużej. W przypadku restauracji, staramy się zapewnić Gościom wspomnienie, niezapomniane przeżycie, na które składa się jedzenie, atmosfera, obsługa, wystrój, a nie tylko podanie smacznego dania. 

 

Nie od dziś wiadomo, że znacznie trudniej pozyskać nowego Gościa, niż nakłonić do powrotu osobę, która już nas zna, była u nas w restauracji i byłaby skłonna polecić nas znajomym. Dlatego w okresie świątecznym, gdy przez nasze lokale przewija się znacząco większa liczba Gości niż w jakimkolwiek innym okresie, warto pomyśleć, jak przekuć to w sukces, który pozytywnie odbije się na naszej restauracji na wiele miesięcy w nowym roku.

 

Oto kilka zebranych pomysłów, które można wykorzystać w restauracjach:

 

Promuj user-generated content

Zapamiętaj ważne hasło “ludzie lubią ludzi”, zwłaszcza w internecie. Zasada ta dotyczy zarówno pokazywania ludzkiej strony Twojej restauracji w postaci prezentacji sylwetek lub osób tworzących Twój lokal, jak i Gości. 

W komunikacji Twojego miejsca wplataj posty i zdjęcia udostępniane w mediach społecznościowych przez Twoich idealnych Gości. Tworzysz w ten sposób naturalnych ambasadorów Twojej marki. 

Możesz podjąć również aktywne kroki, by zachęcić odwiedzających do wrzucania zdjęć do sieci. W miejscach, które w lokalu wydają Ci się najbardziej “instagramowe” – ściana, lustro, wejście – lub w menu jasno pokazuj swój hashtag (np #nazwalokalu) i tzw. instagram handle, czyli nazwę użytkownika na Instagramie, którą mogą oznaczać swoje zdjęcia. 

 

Pokazuj pełną restaurację

Grudzień i ruch w restauracji możesz też wykorzystać do zrobienia pięknych zdjęć lokalu wypełnionego Gośćmi. Takie sytuacyjne fotografie posłużą Ci później do promocji atmosfery w Twoim lokalu. Możesz je wpleść do komunikacji jeszcze długo po świętach. Zamiast dodawać same zdjęcia dań czy koktajli, zdjęcia pełnej sali wpisze się idealnie w każdy plan komunikacji restauracji.

Polecamy powierzenie zrobienia zdjęć profesjonalnemu fotografowi, któremu fotografia tzw. reportażowa nie jest obca. 

 

Zbieraj dane

W okresie przedświątecznym restauracje dostają więcej mail niż w innych miesiącach w roku. Warto zastanowić się jakie procedury wprowadzić, by zgodnie z wytycznymi RODO i polskim prawem, zbierać dane i móc je wykorzystać do komunikacji z Gośćmi w późniejszym okresie. Sprawdź czy i w jakikolwiek sposób zabezpieczasz dane teleadresowe Gości. 

Dane mogą za Ciebie zbierać też narzędzia internetowe. W okresie wzmożonego zainteresowania Twoją restauracją, tym cenniejszy będzie np poprawnie skonfigurowany piksel Facebooka, aktualna strona www czy wizytówka w Google i Google Analitycs. Narzędzia te gromadzą informacje o osobach, które odwiedzają Twoje profile. Dzięki tym danym łatwiej będzie Ci poznać Twoją prawdziwą grupę docelową i dostosować późniejszą strategię marketingową w oparciu o twarde dane.

Udostępniaj recenzje

Marketing szeptany jest, i pewnie zawsze będzie, źródłem nr 1 informacji o Twoim lokalu. Dzięki mediom społecznościowym i portalom recenzenckim Goście mają jeszcze więcej możliwości dzielenia się swoimi odczuciami na temat wizyty w Twoim lokalu. Te pozytywne warto wykorzystać! Udostępniając recenzje Gości na swoich kanałach, pokazujesz, że troszczysz się o opinię Gości, a zarazem dzielisz się z szerszą grupą osób rekomendacją realnego Gościa. Posty tego typu nie tylko urozmaicą Twoją komunikację na Facebooku czy Instagramie, ale też budują pozytywny wizerunek Twojej restauracji.

 

Według badań pozyskanie nowego klienta jest o 6 razy droższe niż ponowne przyciągnięcie klienta, który już korzystał z naszych usług. Dlatego planując działania marketingowe powinniśmy skupiać się nie tylko na poszerzaniu świadomości o naszej restauracji i naszych produktach do coraz to nowej grupy potencjalnych Gości. Znaczna część naszych zabiegów marketingowo-reklamowych powinna dotyczyć również tych Gości, którzy już u nas są lub byli. Dlatego poza zapewnieniem odpowiedniego standardu obsługi, jedzenia czy atmosfery, warto zastanowić się czy drobne upominki, vouchery czy zaproszenia na ponowne wizyty po nowym roku, nie przełoży się bardziej na ruch po świętach niż reklamy do nowych Gości. 

 

Artykuł powstał dla czasopisma NOWOŚCI GASTRONOMICZNE – czasopismo restauratorów