marketing, social media

3 kroki restauracji na Facebooku

O sukcesie komunikacji Twojego lokalu na Facebooku decydują tak naprawdę 3 rzeczy: pomysł, plan i skuteczna reklama. 

 

Niemal każdy restaurator zaczyna działania marketingowe swojego lokalu od założenia strony na Facebooku. To (z pozoru!) darmowe narzędzie daje nam dostęp do ponad 16,5 milionów użytkowników w Polsce, komunikacja jest technicznie łatwa i można ją prowadzić przy pomocy jednego narzędzia – smartfona z dobrym aparatem. Nic bardziej mylego! “Wrzucanie od czasu do czasu postów na fejsie” to tak naprawdę żaden marketing i gwarantuję, że nie przyniesie to żadnych efektów. By Facebook stał się Twoim najskuteczniejszym narzędziem sprzedażowym i systematycznie przyciągał Ci Gości, poświęć czas i wykonaj te 3 zadania:

 

LICZY SIĘ POMYSŁ

Kluczem do skutecznej komunikacji na Facebooku jest zwrócenie na siebie uwagi. “Wyróżnij się albo zgiń!” – mówi Jack Trout w swojej rewolucyjnej książce. Kawiarnie mają to szczęście, że ich produkt, czyli kawiarnia, ma mnóstwo aspektów, które można w ciekawy sposób przedstawić. Wymyśl jak i co chcesz swoim Gościom komunikować. Co wyróżnia Cię na tle Twojej konkurencji? Dlaczego Goście mieliby odwiedzić Twój lokal, a nie zrobić sobie kawę i kanapkę w domu czy kupić ją na stacji benzynowej? Spisanie kilku aspektów, które chcesz systematycznie Gościom przypominać, odpowie Ci na pytanie, które często zadają sobie właściciele czy managerowie HoReCa, którzy prowadzą Facebooka samodzielnie – co mam dzisiaj wrzucić na fejsa? 

Liczy się także sama estetyka i stylistyka zdjęć. Czy będą one jasne, czy utrzymane w ciemnej stylistyce? Może masz jakiś nietypowy stół, który posłużyłby za świetne, wyróżniające się tło? Będziesz robić zdjęcia kawy od góry czy z boku, pokazując zastawę? Czy na zdjęciu będzie widać lokal, czy będziesz je robić tak, by uchwycić tylko danie/deser i kawę? Będziesz pokazywać swoich ludzi? Zastanowienie się nad kilkoma aspektami tego jak chciałbyś by wyglądały zdjęcia zbuduje dużo spójniejszy wizerunek Twojego lokalu w sieci niż kolaż przypadkowych zdjęć. Co ważne: zleć robienie zdjęć fotografowi, komuś z dobrym okiem albo rób je sam! Nie ma nic gorszego niż zdjęcia z internetu, najczęściej kopiowane z Google. Pamiętaj – liczy się pomysł!

 

ZAPLANUJ DZIAŁANIA

Nawet najlepszy pomysł skończy na półce jeśli nie będziesz mieć czasu by go realizować. Wiem z doświadczenia, że prowadzenie lokalu gastronomicznego pod względem operacyjnym i organizacyjnym jest czasochłonne, a robienie zdjęć czy publikacja treści na Facebooku jest ostatnia na Twojej liście zadań. Jeśli borykasz się z tym problemem, staraj się zaplanować wszystkie treści, np na początku miesiąca. Dzięki temu, komunikacja będzie bardziej przemyślana, nie z przypadku, a Ty odzyskasz ten czas na inne, codzienne obowiązki. 

Planowanie komunikacji ma też inne plusy – możesz zawczasu przygotować różnego rodzaju akcje promocyjne czy wydarzenia. Sprawdź kalendarz pod kątem świąt, również tych nietypowych. Twoi Goście będą mieli dodatkowy powód, żeby odwiedzić Twój lokal jeśli dobrze przygotujesz promocję na sernik z okazji międzynarodowego dnia sernika i jej komunikację.

 

OD REKLAMY NIE UCIEKNIESZ

Jeśli myślisz, że Facebook jest darmowym narzędziem do marketingu, jesteś niestety w błędzie. Prowadzenie strony nie wymaga pozornie żadnych nakładów finansowych, ale by dotrzeć z treściami Twojej kawiarni do nowych i istniejących fanów, musisz zainwestować w reklamę na Facebooku. Opieranie marketingu na zasięgu organicznym, czyli tym bezpłatnym, raczej nie spowoduje kolejek przed Twoją kawiarnią. Załóż tzw Menadżera Reklam – narzędzie do efektywnego prowadzenia kampanii reklamowych na Facebooku i … testuj! Zobacz, jakie grupy docelowe najchętniej zostawiają komentarz czy polubienie pod Twoim postem. Sprawdź czy więcej Gości zaczyna pytać o kawę tygodnia jeśli przysponsorujesz post o tej nowości. Zawężaj lokalizację do jak najwęższego kręgu lub reklamuj się w całym mieście. Kwoty do testów reklam nie muszą być duże. Czasem 100 zł tygodniowo może przynieść spektakularne efekty. 

 

Dobry pomysł na to co i jak komunikować na Facebooku kawiarnii i sukcesywne jego wdrażanie , przy pomocy nawet niewielkiego budżetu reklamowego mogą przynieść ogromne korzyści. W dzisiejszym świecie, gdzie Twoi potencjalni Goście są bombardowani treściami w mediach społecznościowych, a każda marka walczy o ich uwagę, “wrzucanie czegoś na fejsa” od czasu do czasu nie wystarczy. Jednakże, jeśli poświęcisz odrobinę więcej czasu, wymyślisz jak i czym chcesz się wyróżnić, Facebook może okazać się Twoim największym sprzymierzeńcem. 

 

Artykuł przygotowany dla SWEETS & COFFEE – czasopismo branży kawiarni, cukierni, lodziarni i piekarni