fbpx
Przejdź do treści
Blog Korzyści ze strategii komunikacji

Korzyści ze strategii komunikacji

Pod naszym ostatnim artykułem odnośnie cen obsługi social media restauracji pojawiło się sporo komentarzym w tym kilka takich:

95% restauratorów nie posiada strategii komunikacji. DLACZEGO? Wynika to przede wszystkim z niewiedzy i braku świadomości, po co taka strategia komunikacji jest? Jaką ma ona wartość? I w czym może mi ona pomóc?

Zacznijmy od początku.

Wciąż (niestety) w wielu restauracjach, barach, kawiarniach, hotelach etc. social media traktowane są po macoszemu, jak tak zwana tablica ogłoszeń, co w praktyce oznacza między innymi to, że dodajemy na Facebooka, czy Instagram np. codziennie lunch, bo nie mamy pomysłu co innego dodać lub dodajemy posty, jak sobie przypomnimy, że dawno tego nie robiliśmy. Te przykładowe chaotyczne działania, nie przyniosą nam w dłuższej perspektywie żadnych konkretnych, namacalnych korzyści, a już na pewno nie podniosą nam sprzedaży.

Dlaczego?

Facebook i Instagram jest od jakiegoś czasu narzędziem sprzedażowym i ma na celu (jeśli znamy i przestrzegamy ich reguł i zasad) być znaczącym wsparciem sprzedażowym w naszej restauracji. Ale żeby się tak stało, należy pamiętać, że:

1. Social media uwielbiają być PLANOWANE,

czyli, najzwięźlej mówiąc, zanim zaczniesz coś na nich działać, powinieneś mieć po prostu plan co? Kiedy? Co, po czym? W jakie dni? Jak długo? Do kogo adresować? 

Bez strategii komunikacji raczej tego nie zrobisz.

2. Social media muszą być systematycznie prowadzone,

czyli np. w poniedziałki,  środy i piątki powinien pojawić się post, zdjęcie, filmik, do tego codzienne instastories i tak przez cały miesiąc. Twój odbiorca ma dostawać od Ciebie systematycznie informacje, by zwyczajnie o Tobie nie zapomnieć/możesz to zrobić bez strategii komunikacji (taką masz pierwszą myśl), ale zapewniam Cię, że jak przyjdzie do praktyki, to pojawi się w Twojej głowie myśl „ale co ja mam dodawać tak często” i tu przechodzimy do kolejnego punktu.

3. Social media muszą mieć pomysł,

czyli jeśli Ty właścicielu, marketingowcu, managerze, nie będziesz wiedział, co chcesz przekazać swoim Gościom, jaki masz pomysł na swoje miejsce i jak go przełożyć na komunikację w social mediach, to uwierz mi Twój, Gość też tego nie będzie wiedział. Jest to pewne. Dzięki strategii komunikacji określisz pomysł i dowiesz się, jak go wdrożyć w życie za pomocą social mediów.

4. Social media muszą mieć swoich zdefiniowanych odbiorców,

czyli oprócz tego, że dane miejsce w sieci może zobaczyć każdy to już określone produkty, usługi powinny być dedykowane do określonej grupy odbiorców (wcześniej przez Ciebie zdefiniowanej).  Profesjonalnie określone grupy Twoich odbiorców, do których będziesz kierował swoje reklamy, określa właśnie strategia komunikacji, nie daj się zwieść, że grupa odbiorców to np. kobiety 25+ które przychodzą na wino z koleżankami i na tym koniec, grupa docelowa to zdecydowanie bardziej złożony temat. Powinna być bardzo szczegółowo określona (np. gdzie mieszka Twój klient, ile zarabia, ile wydaje w restauracji, co lubi jeść, czy podróżuje, gdzie robi zakupy, jakie ma nawyki itp.). Wszystko to sprawia, że im więcej o nim wiesz, tym lepiej możesz do niego dopasować swój produkt/ usługę. PROSTE. 

Tych zasad jest zdecydowanie więcej, ale nie o tym w tym artykule mowa.

Jak do tego wszystkiego ma się strategia komunikacji?

I tu jest cały pies pogrzebany, bo aby to wszystko zrealizować, przestrzegać ww. zasad i reguł, czyli, aby zaplanować swoje social media, potrzebujemy na nie pomysłu, potrzebujemy odpowiedzieć sobie, czym jesteśmy? Czym chcemy być? Do kogo docieramy? Kto jest naszą grupą docelową i jak mamy do nich dotrzeć? Za pomocą jakich narzędzi? Jakim językiem mamy mówić, żeby nas zrozumiano? Jak działa nasza konkurencja? Co robi lepiej? Jakie są nasze mocne strony? Jakie trendy powinniśmy implementować, aby się rozwijać? I na to wszystko przychodzi nam właśnie z odpowiedzią profesjonalnie napisana strategia komunikacji dla Twojego miejsca. Nie da się przestrzegać zasad bez ustalenia początkowego celu, którego one dotyczą.

Podsumowując:

Strategia komunikacji jest swojego rodzaju drogowskazem, przewodnikiem, mapą, która ma wskazać drogę, jaką powinniśmy podążać, aby osiągnąć wyznaczone przez nas cele, które będą realizowane za pomocą social mediów. Strategia komunikacji jest spisanym pomysłem na komunikację danego miejsca w social mediach co w konsekwencji ma (jeśli jest systematycznie, mądrze i profesjonalnie realizowane) przyczyniać się do wzrostu sprzedaż w danym lokalu.

Dziś, aby zaistnieć w wirtualnym świecie, nie wystarczy dobre jedzenia, produkty wysokiej jakości i miła obsługa. W komunikacji z Gościem pomagają rzetelnie ustalone strategiczne cele komunikacji, które określasz w swojej strategii. To w niej definiujesz podstawowe założenia komunikacji z Twoimi Gośćmi, a następnie przenosisz je na działania w social mediach.

No dobrze, czy można prowadzić social media bez strategii komunikacji?

Oczywiście, że tak. Ale należy odpowiedzieć sobie na podstawowe pytanie. Czy dojadę z punktu A do punktu B bez mapy, czy nawigacji? Dojadę. Będzie to trwało dłużej, będę się musiał zatrzymywać, może zabłądzę, może będę musiał się cofnąć, zatrzymać, ale jest szansa, że w końcu dojadę. Więc w tej metaforze Strategia Komunikacji Twojego lokalu jest Twoją mapą, nawigacją a brak strategii to działanie ”po omacku” bez planu.

Trzeba też zaznaczyć, że strategia komunikacji nie jest dla wszystkich. Jest ona produktem premium, ponieważ aby zdecydować się na nią trzeba mieć absolutną świadomość, ambicje i chęć rozwoju swojej firmy nie oglądając się na innych. Gastronomia to biznes, gdzie na końcu liczy się liczba. Jeśli chcesz zarabiać to, zwyczajnie powinieneś traktować komunikację w swoim lokalu po prostu profesjonalnie. Robi to statystycznie wciąż mała garstka restauratorów (bo tylko 5%), ale pocieszające jest to, że ta grupa sukcesywnie się powiększa. Więc jeśli chcesz wzmocnić sprzedaż, zadbać o swój wizerunek, mieć zaangażowaną społeczność i duże zasięgi w swoich social mediach to zainwestuj w swoją komunikację, by iść do przodu.

Strategia komunikacji przynosi namacalne korzyści tylko wtedy, gdy jest: 

A) dobrze napisana,

B) systematycznie, każdego dnia wdrażana, 

C) na bieżąco monitorowana.

A to już tylko zależy od Ciebie restauratorze, czy jesteś na nią gotów.

Jeśli jesteś gotowy/a na to, by stworzyć dla Twojego biznesu profesjonalną strategię komunikacji, chętnie Ci w tym pomogę.

Czerpię ze swojego ponad 11-letniego doświadczenia pracy w marketingu gastronomii, licznych kursów, szkoleń i warsztatów strategicznych, ale także dziesiątek strategii przygotowanych dla biznesów takich jak Twój.

Masz pytania?

Zadzwoń, omówimy szczegóły i warunki współpracy oraz dostępne terminy.

Mój numer telefonu to +48600801980

Agnieszka Borek