Ile kosztuje obsługa social media restauracji?

Pytanie z cyklu trudnych. Na żadnej z 30 stron internetowych, które przejrzałam przygotowując ten artykuł nie znalazłam konkretnej odpowiedzi. BA! Na stronie fiki też przez lata nie znaleźli byście konkretnej odpowiedzi na to pytanie.
Dlaczego?
Czy firmy obsługujące social media, w tym także restauracji, coś ukrywały?
Czy są to koszta tak niebotyczne, że aż strach o nich napisać?

Zupełnie nie.

Najkrótsza odpowiedź na to pytanie po prostu zawsze musi taka sama – to zależy!

Cena obsługi social media restauracji ZALEŻY od wielu czynników. 

Więc rozłóżmy te czynniki na …. Czynniki pierwsze 😉 (powtórzenie zamierzone)

  • od tego, czy strategia już jest stworzona, czy należy ją uwzględnić na początku współpracy?

  • czy w pakiecie wliczone są zdjęcia i filmy, jeśli tak, to jakiej jakości i przez kogo robione (fotografa czy telefonem przez osobę prowadzącą Wasze kanały)?

  • ilości postów w tygodniu / miesiącu?

  • czy w ramach współpracy posty będą promowane, jeśli tak, to jakie doświadczenie ma osoba, która będzie to dla Was robić?

UWAGA!

Zanim przejdziesz do czytania tego artykułu …

Stawki w nim podane konsultowaliśmy z 5 innymi szanującymi się agencjami i freelancerami, którzy specjalizują się w gastronomii w Polsce. Niemal każdy miał mi do opowiedzenia jakieś horror stories sprzątania po „agencjach” za 600 zł. Stawki podane w artykule są uczciwe zarówno dla restauracji jak i marketingowców. Znajdziesz na rynku taniej i drożej – zawsze pytaj o portfolio i weryfikuj podane tam doświadczenie!!

Ile kosztuje strategia marketingowa restauracji?

Przygotowanie strategii kosztuje mniej więcej 4 000 do 6 000 zł netto jednorazowo i trwa od 1 do 2 miesięcy. Spisanie konceptu lokalu to rząd wielkości 10 000 – 12 000 zł netto jednorazowo i trwa 2/3 miesiące.

Och, jak my z Agnieszką nie lubimy słowa „STRATEGIA”. Pracuję w marketingu i gastronomii od 10 lat i przyznam szczerze, widziałam przez te lata 3 (słownie: trzy) dobrze przygotowane Strategie, przez wielkie S (nieskromnie nie liczę tych, które z Agnieszką przygotowywałyśmy porządnie, od A do Z, z odpowiednim budżetem, czasem na przygotowanie i otwartą głową właścicieli – zrobiłyśmy kilka strategii najlepiej jak potrafimy).

Strategia marketingowa w gastronomii jest czymś niedocenianym i nadużywanym jednocześnie. Z jednej strony mało która firma faktycznie posiada spisaną, przemyślaną, realizowaną strategię marketingową uwzględniająca grupy docelowe, kanały dotarcia, mood boardy, analizę konkurencji, benchmark, punkty styku z marką i branding wraz z brand bookiem. Lubię analogię, którą Agnieszka używa do określenia procesu, w trakcie którego powstawała strategia marketingowa warszawskiego, pierwszego Aioli Cantine Bar & Deli – „to było jak ciąża i poród: zaangażowane w proces było wiele osób i trwało jakieś 9 miesięcy”. Nie musi to oczywiście trwać aż tyle czasu w każdym przypadku, ale fakt, że tak wiele uwagi do tego konceptu przyłożono na długo przed otwarciem i przemyślano każdy najmniejszy szczegół, wiele mówi o złożoności tego procesu. Krótko mówiąc – strategia marketingowa restauracji to przemyślany, złożony z wielu elementów proces, który przekłada się na wszystko to, co restauracja jako marka „robi” później; jak się komunikuje, jakie eventy organizuje, jak i dla kogo tworzy menu, czy i jakie oferują promocje itp itd.

Strategia marketingowa restauracji jest jak yeti – wiele osób o tym mówi, niewiele ją faktycznie widziało.

Dlatego też, jest to jedno z najbardziej nadużywanych słów. Każdy freelancer, marketingowiec od wczoraj, ba! nawet manager restauracji po 1 szkoleniu czy fotograf, dodający zdjęcia do Facebooka, oferuje restauracjom stworzenie strategii marketingowej. Widziałyśmy z Agnieszką wiele takich strategii. Robimy wielkie oczy na kwoty, które osoby niedoświadczone były skłonne za niektóre buble zapłacić.

Jestem wykładowcą akademickim na Akademi Leona Koźmińskiego. W ramach projektu zaliczeniowego na kierunki Horeca Menadżer z przedmiotu marketing gastronomiczny nasi studenci mieli przygotować staiegię marketingową swojego biznesu. Powiem Wam szczerze, większość z tych prac była lepsza niż niektóre ”strategie” które widziałam robione za niemałe pieniądze. A tylko kilka strategii moich studentów zarobiło ocenę 5 na koniec roku.

Dlaczego od strategii zależy cena obsługi social mediów restauracji?

Bo do tego się wszystko sprowadza. Jeśli pod swoją opiekę marketingową bierzemy restaurację, która wie i ma SPISANE (sama świadomość właścicieli nie wystarcza) grupy docelowe, wyróżniki miejsca, cele, budżet, styl komunikacji i spójną identyfikację wizualną – to jesteśmy w domu. To praca ze świadomym klientem, któremu wystarczy doradzić i razem sporządzić cele marketingowe i sprzedażowe, spisać brief fotograficzny i filmowy, spisać teksty, dobrać narzędzia reklamowe i puf! Skoro wiemy jak i co chcemy osiągnąć, do kogo kierujemy komunikację i jak ona ma wyglądać, praca nie wymaga wielkiego kombinowania…

Odpowiadając na pytanie, ile kosztuje obsługa social mediów trzeba wziąć pod uwagę czy zrobione zostały fundamenty = strategia zawierająca:

  • analizę konkurencji
  • wyróżniki miejsca
  • styl komunikacji i język dobrany do grupy docelowej
  • zdefiniowanie grup docelowych
  • pomysł na identyfikację wizualną i spójny pomysł na sesje zdjęciowe oraz filmowe
Ile kosztuje sporządzenie strategii?

Ceny przed pandemią były dużo dużo wyższe. Prawda jest taka, że ceny agencji marketingowych muszą dostosować się do rynku i tego ile dana branża jest w stanie zapłacić. Sporządzenie jednorazowo strategii marketingowej to ogrom pracy i doświadczenia, na którym musicie polegać. Musicie naprawdę ufać osobie, której to zlecacie, bo najłatwiej Was- restauratorów na tym naciąć.

Uczciwa, rynkowa stawka za przygotowanie rozbudowanej, kreatywnej, indywidualnej strategii marketingowej dla lokalu gastronomicznego (niezależnie od wielkości lokalu) to koszt jednorazowy 4000 – 6000 zł netto, czas realizacji to ok 1 do 2 miesięcy. (Jeśli ktoś tworzy Wam strategię w 2 tygodnie niech Wam się zapali czerwona lampka).

Wymyślenie konceptu lokalu to koszt rzędu 10 000 zł netto jednorazowo i trwa 2/3 miesiące.

Strategia czy koncept to koszt jednorazowy. Strategię warto jednak odświeżyć co roku. Zerknąć czy nie zmieniła się nam grupa docelowa, czy język i komunikacja przemawia do naszych potencjalnych Gości, czy sprzedaż jest zadawalająca. Jeśli tak – skrupulatnie realizujemy założenia. Jeśli nie, warto dokonać lekkich zmian w komunikacji i ją odświeżyć. Odświeżenie komunikacji i wymyślenie nowego kierunku nie powinno kosztować więcej niż 1500 zł i trwać od tygodnia do 3.

Co jeśli nie chcecie mieć strategii / nie macie budżetu by strategię sporządzić?

3-4 lata temu powiedziałabym Wam, że strategia jest NIEZBĘDNA dla restauracji i bez tego w ogóle nie ma co podchodzić do tematu jej promowania. Dalsze doświadczenie nauczyło mnie jednak, że zdecydowana większość, no dobra, PRAWIE NIKT z restauratorów nie ma zrobionej strategii. BA! Nawęt nie są specjalnie nią zainteresowani.

Dlatego z Agnieszką wypracowałyśmy coś, co można byłoby nazwać półśrodkiem – PLAN MARKETINGOWY RESTAURACJI.

Nie pochylamy się wtedy aż tak mocno nad konkurencją, analizą cen, rozpisaniem szczegółowo grup docelowych, misji, wizji miejsca. Podkreślam jeszcze raz, WARTO to mieć rozpisane i spisane, zwłaszcza na początku tworzenia konceptu lokalu i przynajmniej raz.w życiu Waszego biznesu. Ale … jak się nie ma co się lubi, to się lubi co się ma.

Plan marketingowy zawiera:

  • cele marketingowe (co chcecie dzięki social mediom osiągnąć)
  • spis materiałów, które będą nam do tego potrzebne (zdjęcia, filmy, grafiki)
  • kalendarz publikacji w social media (czyli co, kiedy i jakiej treści się pojawi na FB i IG)
  • plan reklamowy: za ile, do kogo i gdzie będziemy reklamować

Przygotowanie planu zajmuje 10-14 dni roboczych. Jeśli nie interesuje Was strategia marketingowa, plan powinien być PODSTAWĄ współpracy z kimkolwiek zdecydujecie się współpracować w zakresie social mediów i powinno być wliczone w koszty stałej współpracy (w fice pierwszy miesiąc prowadzenia social mediów zawsze zaczynał się od przygotowania planu marketingowego i materiałów zdjęciowych. Dopiero w drugim miesiącu współpracy pojawiały się nasze posty – taki model współpracy też możecie spotkać na rynku).

.

Ile kosztuje przygotowanie zdjęć i filmów do social media restauracji?

Materiały zdjęciowe i filmowe są niezbędne do prowadzenia skutecznej komunikacji restauracji w internecie. Koszt ich przygotowania bardzo zależy, ale szukajcie kogoś w okolicach 1 500 do 3 000 zł netto / miesiąc współpracy. Koszty sesji i filmów ograniczy dobre planowanie tego, co ma się na Facebooku i Instagramie pojawić. Pomoże Wam w tym planner postów od fiki 🙂

Dobra. Macie już strategię i szukacie kogoś kto poprowadzi Wam social media restauracji. Ile to kosztuje? 

Cena zależeć będzie też od materiałów, które będą potrzebne do prowadzenia tej komunikacji. 

Nie oszukujmy się, social media stoją zdjęciami i filmami. Bez atrakcyjnych, spójnych zdjęć żaden budżet reklamowy ani najlepsza strategia nic nie da. 

Ile więc kosztują zdjęcia do social media dla restauracji?

Spotkacie się z wielką rozbieżnością. Są fotografowie, którzy wyceniają swoją pracę od zdjęcia (koszt zdjęć od 30 – 70 czy 100 zł netto za zdjęcie). Są fotografowie, którzy wyceniają swoją pracę od godziny, czy per sesja. Polecamy Wam szukać fotografa, z którym uda się Wam podjąć stałą współpracę za kwotę X w miesiącu (1000 – 3000 zł netto), który w ramach stałego wynagrodzenia umowy o dzieło przyjdzie kilka razy w miesiącu na kilka godzin „pocykać” różne zdjęcia jedzenia, obsługi, Gości, na kuchni i obrobi je wszystkie w jednolity sposób. To okropne co powiem, ale lepiej znaleźć osobę, która po prostu ma dobre oko do zdjęć i je Wam ładnie obrobi, niż artystę, który weźmie 160 zł za zdjęcie. Te robione przez stylistów fotografów są piękne! Naprawdę, mucha nie siada. Tylko wiem, że większość z Was zrobi wtedy max 10-20 zdjęć i przez kolejne miesiące będzie używać tylko tych zdjęć stylisty. Albo co gorsza, połączycie te wystylizowane zdjęcia ze zdjęciami robionymi samemu telefonem. Cóż za marketingowy bezsens! Spójność tworzy się dzięki ręce JEDNEGO fotografa. Nie mieszajcie stylów. 

Niestety, w dzisiejszym świecie zdjęcia, nawet dobre, nie wystarczą. W 2022 większość ruchu w social media będzie generowana przez wideo i ścieżki głosowe/dźwiękowe. W wycenie osoby, która będzie tworzyć Wasze zdjęcia, szukajcie możliwości nagrywania krótkich filmów (nawet telefonem). Skoro już wydajecie pieniądze na materiały do social mediów, zadbajcie o to, by były one maksymalnie przydatne i przekładały się na zasięg Waszych postów – dlatego wideo będzie Wam naprawdę potrzebne. Zaufajcie nam 🙂 To owszem, koszt, ale się Wam opłaci.

Kiedy dostajecie ofertę obsługi social media restauracji zwróćcie uwagę na to jakie i czy macie uwzględnione materiały. Nie ma nic złego w tym, że wybierzecie ofertę osoby czy firmy, która robi zdjęcia telefonem. Poproście wtedy o jej portfolio i zobaczcie czy podobają się Wam te zdjęcia. Co ważne, podczas przygotowywania sesji zdjęciowych zwróćcie uwagę, żeby materiały były robione pod kanały, na których będziecie je publikować. Dla uproszczenia i w dużym skrócie:

  • Materiały na Facebooka: długie piony
  • Materiały na feed Instagrama: kwadraty 1080×1080
  • Materiały na instastories: 1080x 1920 maks 10 sek

Jak ograniczyć koszty fotografa? 

Przemyśleć sesję zdjęciową pod kątem tego, co chcecie osiągać na swoim fanpage’u. Konieczny będzie Wam plan tego, co chcecie publikować. Ile zdjęć dań, ludzi, Gości, obsługi, lokalu, składników itp itd będą Wam potrzebne. Nie róbcie 8 zdjęć burgerów na tej samej desce, na tle tej samej ściany – okiem gościa to to samo zdjęcie. Zanudzicie ich na FB czy IG. By pieniądze wydane na sesję zdjęciowa były wykorzystane na maksa, miejcie plan na komunikację. 

Samodzielnie prowadzisz komunikację na Facebooku i Instagramie, ciągle brakuje Ci pomysłów na nowe posty i chcesz ograniczyć koszty na bezsensowne zdjęcia czy filmy od fotografa?

Plan postów na lipiec będzie w sprzedaży za 87 zł od 21 czerwca.
Zostaw nam swój adres email, wyślemy Ci powiadomienie.

.

Ile kosztuje napisanie postów?

Za samo pisanie postów, z założeniem, że Wy dostarczacie zdjęcia, filmy i plan/strategię, zapłacicie od 800 do 1200 zł netto (w zależności od ilości postów i doświadczenia copywritera).

Na pytanie o cenę obsługi social media restauracji odpowiedź zawsze padnie taka sama: TO ZALEŻY! Od strategii, planu marketingowego, materiałów filmowo zdjęciowych, ale także – ilości postów.

To wydaje się dość proste do zrozumienia. 

Cena obsługi social media restauracji będzie zależała od tego, ile postów na Facebooka, ile postów na Instagram i ile instastories firma czy osoba Was obsługująca będzie miała dodawać. 

  • Ile postów to absolutne minimum?
    3 w tygodniu na Facebooka i 3 w tygodniu na Instagram. 
  • Czy można więcej?
    Tak, możecie publikować maksymalnie 1 post dziennie.
  • Co z Instastories?
    Instagram sam podpowiada, że najlepiej tworzyć do 8-10 kafelków (15 sek) stories dziennie. Możecie je tworzyć sami albo zlecić firmie Was obsługującej. 

Tutaj polecam się np podzielić: firma dodaje co dwa, trzy dni (według spisanego wspólnie harmonogramu), Wy uzupełniacie materiałami własnymi, robionymi na żywo w restauracji kilka razy w tygodniu. 

Możecie też znaleźć freelancera, który będzie Was codziennie dowiedział i robił za Was stories – to jest układ idealny, ale musicie się liczyć z tym, że wpłynie to na koszty współpracy. To jasne, że osoba, która musi fizycznie być u was w lokalu kilka razy w tygodniu weźmie za swoją pracę więcej, niż ktoś kto pojawi się raz w miesiącu.

Jaki jest standardowy koszt prowadzenia social media restauracji?

Jeśli zadaniem osoby, którą zatrudniacie jest WYŁĄCZNIE wrzucenie zdjęć na Facebooka i Instagram, które Wy im dostarczycie, nawet jeśli będzie to 5 razy w tygodniu, to koszt oscyluje pomiędzy 800 a 1200 zł netto – w zależności od doświadczenia copywritera i ilości postów.

Ile średnio kosztuje obsługa social media restauracji?

Jeśli w ofercie dostałeś/aś:

  • przygotowanie planu komunikacji dla Twojej restauracji na najbliższy miesiąc-trzy,
  • masz w cenie 3-5 różnorodnych postów w tygodniu,
  • odpowiadanie na wiadomości, recenzje, komentarze i wchodzenie w interakcje z użytkownikami,
  • w pakiecie dostajesz ładne zdjęcia i krótkie filmy (nawet robione telefonem),
  • ustawianie reklam na Facebooku i Instagramie.

Koszt oscylować będzie między 2500 zł netto do 4000 zł netto miesięcznie i zależeć będzie od ilości postów, jakości zdjęć/filmów, doświadczenia w tworzeniu reklam.

UŚREDNIONE STAWKI ZA PRZYKŁADOWY ZAKRES OBSŁUGI MEDIÓW SPOŁECZNOŚCIOWYCH RESTAURACJI

Przeanalizujmy to na przykładach:

Przykład nr 1

Zatrudniacie osobę, której zadaniem jest wstawiać cokolwiek na Facebooka i Instagram 3 razy w tygodniu – żeby nie było pusto. To cała Wasza strategia, osoba od marketingu nie dostała żadnych wytycznych. Wstawia więc zdjęcia z tzw. stocka (czyli kupione lub „pożyczone” w internecie) z jakimkolwiek opisem który brzmi mniej więcej tak:

„Kto nie lubi pierogów jak u mamy?! Głodny? Wpadaj do Karczmy XYZ na pyszne domowe pierogi”

–> jeśli tak wyglądają Wasze posty na Facebooku i Instagramie, a zdjęcia bierzecie z internetu i płacicie więcej niż 800 zł netto – to przepłacacie!

Przykład nr 2

Osoba, która zajmuje się Waszym marketingiem wypytała Was szczegółowo na początku współpracy (lub w momencie ofertowania) co chcecie osiągnąć, co promować, na czym Wam zależy i co Was wyróżnia na tle konkurencji. Przygotowuje następnie mniej lub bardziej skomplikowany plan działań w mediach społecznościowych. Do tego od momentu przejęcia kontroli nad social media, odpowiada na komentarze, wiadomości, recenzje, wchodzi w interakcje z Waszymi fanami. Posty są różnorodne, a zdjęcia przyzwoicie robione telefonem stawka rynkowa to między 1500 zł a 2 500 zł netto miesięcznie (zależy od doświadczenia, ilości postów, jakości zdjęć).

Jeśli zadaniem osoby od social mediów jest pisanie tekstów, odpowiadanie na komentarze, wiadomości, tworzenie zdjęć i filmów: przy 3 postach w tygodniu (profesjonalne Zdjęcia/filmy + treści) = 2500 zł -3000 zł netto miesięcznie

Przykład nr 3

Jeśli zadaniem osoby jest spisanie planu marketingowego, dodawanie postów, robienie zdjęć/filmów, odpowiadanie na komentarze/wiadomości, tworzenie strategii reklamowych w ekosystenie Facebooka i Instagrama w dedykowanych kampaniach = 3000 – 5000 zł netto w zależności od doświadczenia i ilości wymaganej pracy.

Dużo?

Dla Ciebie być może tak, ale uwierz mi – marketing restauracji to praca na wiele godzin dla jednej albo i nawet kilku osób, a efekty takiego promowania się w sieci zbierzesz po 3-6 miesiącach i będą potęgować na przyszłość.

Czy można obniżyć koszty? Można … robiąc część rzeczy samodzielnie.

Zastanów się, czego nie jesteś w stanie robić sam/a? Najczęściej są to zdjęcia i filmy. Od tego nie uciekniesz.

Co można robić samemu? Pisać treści, planować ich publikację i ustawiać samodzielnie proste reklamy.

Co jeśli nie masz pomysłów na to, co publikować?

Służymy pomocą. Plan postów na lipiec w sprzedaży za 87 zł od 21 czerwca. Zostaw nam swój adres email, wyślemy Ci powiadomienie.

.

Nie umiesz robić reklam na Facebooku ani Instagramie?

Gwarantuję Ci, że to nic trudnego, ani technicznego. Nauczyłam już setki restauratorów jak samodzielnie ustawiać skuteczne reklamy dzięki temu podręcznikowi (z dodatkiem wideo).

Nie masz pojęcia jak zweryfikować, czy Ty sam/a lub zatrudniona przez Ciebie osoba dobrze się komunikuje z Gośćmi poprzez social media? Jesteś zainteresowany współpracą z nami?

.