social media

Instastories restauracji

Relacje na Facebooku i Instagramie – złodziej czasu czy dźwignia handlu?

 

Relacje (stories) to odpowiedź Instagrama i Facebooka na olbrzymie zainteresowanie SnapChatem, który od 2011 roku bardzo dynamicznie zyskiwał na popularności. Publikowanie treści efemerycznych, czyli znikających po 24h spodobała się twórcom internetowym i odbiorcom, a Instagram postanowił to wykorzystać na swoją korzyść i w 2016 roku dodał InstaStories jako swoją nową funkcję. Dzięki niej możemy dodawać zdjęcia i krótkie wideo, a tym samym wciągać odbiorców w nasz świat na żywo. 

 

Jak restauracje mogą wykorzystać Stories w swojej komunikacji z Gośćmi?

 

To przede wszystkim doskonałe narzędzie do informowania Gości o rzeczach, które dzieją się tu i teraz i może niekoniecznie są częścią naszej spójnej strategii marketingowej. Dzięki zdjęciom i filmikom robionym telefonem, które nie wymagają czasochłonnej obróbki profesjonalnego fotografa, możemy być bliżej Gości z różnorakimi treściami. 

Od wizyty słodkiego pieska, przez piękną pogodę w naszym ogródku, po zmieniające się codziennie menu lunchowe – w restauracjach dzieje się tak dużo, że treści na relacje znajdzie się co niemiara. Ogranicza nas tak naprawdę tylko czas, który poświęcimy na tworzenie i dodawanie relacji oraz … zainteresowanie Gości. 

 

Statystyki i zainteresowania

W związku z tym, że relacje są tak proste do wykonania, może istnieć pokusa by tworzyć ich dużo, w imię zasady “im więcej tym lepiej”. Niestety takie podejście nie sprawdzi się najlepiej. Użytkownicy w social media są przebodźcowani – mają mnóstwo innych kont, które obserwują, zainteresowań i upodobań. Przeoczenie Twojego instastories to zaledwie jedno przesunięcie palcem. A im częściej użytkownicy będą ignorować Twoje relacje, tym mniejszy będzie ich zasięg. Warto zaglądać do statystyk relacji i sprawdzać, które oglądano najczęściej. Dane te pokażą nam, co tak naprawdę chcą oglądać Twoi obserwujący i pomoże Ci tworzyć więcej interesujących i angażujących stories.

 

Dodatki, naklejki i formaty

Stories powinny być przede wszystkim naturalne i niewymuszone. Jak wszystko na instagramie, powinny być też ładne, choć nie jesteśmy aż tak wymagający jeśli chodzi o jakość, ostrość czy spójność zdjęć na jak feedzie. By urozmaicić swoje relacje, mamy do wyboru różne naklejki, takie jak dodanie śmiesznego gifa, lokalizacji, czy muzyki w tle. Zaangażowanie w relacje podnoszą hashtagi, ale też pytania i ankiety, które poniekąd włączają Twoich Gości do życia Twojej restauracji. Pytania można wykorzystać w najróżniejszy sposób – dając Gościom możliwość wyboru dania dnia, głosowanie na ulubiony koktajl, czy pytanie o zdanie, w stylu “podoba Wam się”? To nie tylko świetne narzędzie pod kątem zaangażowania społeczności internetowej, ale z punktu widzenia restauratora, doskonały sposób na badanie opinii swoich Gości. 

 

Relacje na Facebooku

W 2017 roku Facebook dodał też możliwość dodawania relacji do kont na swojej platformie. Jeśli połączysz oba konta w ustawieniach, będziesz miał możliwość dodawania relacji na Instagramie bezpośrednio do swojego konta na Facebooku, do czego zachęcam. Relacje na Facebooku są rzadziej wykorzystywane, więc widoczność Twojego contentu będzie większa = mniejsza konkurencja, a przekazanie relacji również na Facebooka możesz ustawić automatycznie.

 

5 powodów, dla których warto zainwestować czas w tworzenie relacji:

 

  1. Ponad 200 milionów użytkowników korzysta dziennie z Instagram stories! To dynamicznie rosnąca społeczność, której grzechem byłoby nie wykorzystać do rozpromowania Twojej restauracji. 

 

  1. Ludzie lubią ludzi. Łatwiej się przełamać i pokazywać siebie jako właściciela, managera, Szefa Kuchni i zespół, wiedząc, że treści te znikną za 24h. Nie musisz się zastanawiać kiedy najlepiej dodać post i jaki ma mieć format – pionowe stories znikną po 24h o ile nie przypniesz ich w “Wyróżnionych”. 

 

  1. Relacje na Instagramie można też “odkrywać”, co oznacza, że oglądać je mogą nie tylko osoby, które już śledzą Twoje konto, ale całkiem nowi potencjalni Goście. Oznaczaj swoje stories odpowiednimi hashtagami, żeby zwiększyć możliwy zasięg Twoich relacji. Rozwijaj i angażuj swoją społeczność – dzięki regularnym korzystaniu z Instastories nie tylko angażujesz istniejącą społeczność, ale i zyskujesz obserwatorów. To najtańszy sposób na pozyskanie nowych followersów.

 

  1. Uchylając rąbka tajemnicy, pokazujesz nad czym w danym momencie pracujecie ze swoim zespołem. To ciekawe! Zamiast czekać do np ostatecznej formy menu i jej profesjonalnej sesji zdjęciowej, na Instastories możesz pokazywać postępy prac, skąd czerpiecie inspiracje, produkty. Odsłaniając się, pokazujemy jak naprawdę wygląda praca w naszej restauracji, co buduje zaufanie wśród Gości i potencjalnych pracowników. 

 

  1. To dobra zabawa! Dla niektórych dzielenie się niemal każdym aspektem życia jest naturalne, dla innych to kwestia czasu, by się do stories przekonać. Jak już wejdzie Ci w krew myślenie o tym, co można dodać do relacji, gwarantuję, że będziesz się przy tym świetnie bawić. To narzędzie zostało stworzone, by nadawać relacje “na żywo”, więc jakiekolwiek wpadki, potknięcia dodadzą tylko autentyczności i urokowi.