fbpx
Przejdź do treści
Blog Rewolucja w ocenach na Facebooku

Rewolucja w ocenach na Facebooku

Rewolucja w recenzjach na Facebooku! Jakiś czas temu informowaliśmy Was, że Facebook testuje możliwość oceniania firm na dziesięciostopniowej skali, nie jak do tej pory 1-5. Dzisiaj Facebook połączył opcje POLECEŃ, które były już dostępne z OCENAMI na Facebooku, tworząc REKOMENDACJE i mamy jedynie możliwość polecenia restauracji lub… nie!

 

Czym była ocena, a czym są rekomendacje?

Do tej pory restaurację (i każdą inną firmę) można było ocenić na pięciostopniowej skali za pomocą gwiazdek. Użytkownicy mogli wystawić tylko ocenę lub ją uzasadnić, rozbudować i dopisać dowolnej długości komentarz do oceny. Oceny wyświetlały się w osobnej zakładce “Recenzje”, a administrator mógł na nią odpowiedzieć publicznie lub (opcja dostępna od niedawna) skontaktować się z recenzującym w wiadomości prywatnej. Średnia ocen na Facebooku dla danej firmy była składową ilości wystawionych recenzji, wystawionych gwiazdek oraz zaangażowania, które każda z recenzji wywołała – te najbardziej angażujące z wieloma komentarzami, polubieniami i dyskusją pod recenzją, była przez Facebooka liczona jako bardziej wartościowa niż np. sama 1 gwiazdka bez uzasadnienia.

Rekomendacje, były do tej pory dostępne jako możliwość zapytania o polecenie miejsc lub lokalnych firm na ścianie/wall’u każdego użytkownika. Facebook ułatwiał użytkownikom oznaczanie poszczególnych stron i wysyłał ich administratorom powiadomienie, o ile post był publiczny.

Do tej pory Facebook dawał też możliwość polecenia na swoim wall’u poprzez polecenie (= udostępnienie) strony.

 

Jak dodać polecenie firmy (restauracji) na Facebooku?

Od dzisiaj, z punktu widzenia Gości, którzy recenzują Twoją restaurację, polecenia wyglądają i funkcjonują zupełnie inaczej niż oceny. Gość klika w zakładkę “Poleć” na Twojej stronie, widoczną obok “Polubień Strony” i “Obserwujących”:

 

Do dyspozycji Gościa jest potem 37 cech danej restauracji, za które poleca daną restaurację. Nie wystarczy jednak kliknąć “cechy”! Gość musi uzasadnić swoją odpowiedź lub napisać Ci polecenie składające się przynajmniej z 25 znaków (50 znaków jeśli korzystasz z urządzenia mobilnego). Inaczej nie ma możliwości dodania polecenia.

 

Zamiast dotychczasowych gwiazdek, Gość ma możliwość polecenia firmy lub … nie. Z telefonu, możliwość dodania poleceń wyświetla się razem z ocenami i rekomendacjami, przed wyświetleniem postów.

 

 

Jak odpowiadać na polecenia na Facebooku i jak je posegregować od najnowszych?

Z poziomu komputera zarówno administrator jak i Gość ma możliwość segregowania poleceń według najbardziej pomocnych i najnowszych. Domyślnie widzimy najpierw te udzielone przez znajomych.

 

Administrator ma również dostęp do najświeższych poleceń przez zakładkę “Powiadomienia”, “Aktywność”.

 

Z poziomu urządzeń mobilnych też możemy polecenia posegregować według “Najbardziej Pomocnych” lub “Najnowszych”.

 

Co składa się na ocenę restauracji na Facebooku?

Sprawdziliśmy to dzisiaj bardzo dokładnie na przykładzie restauracji Sukiennice w Krakowie i szczerze Wam powiemy – wciąż jest to dla nas zagadką.

Testowaliśmy dodawanie nowych poleceń z poziomu strony restauracji – liczba 4,6 na 5 na podstawie opinii 976 użytkowników nie uległa zmianie.

Dodaliśmy polecenie na ścianie znajomego – liczba 4,6 na 5 na podstawie opinii 976 użytkowników nie uległa zmianie.

Co bardziej mylące, liczba 979 poleceń nie jest równa ani ilości wszystkich recenzji, które restauracja otrzymała do wczoraj, ani zliczonych opinii 5 lub 4 gwiazdkowych.

Dodatkowo, z poziomu telefonu restauracja ma 4,6 na 5 ocen i tylko 161 poleceń!

Żeby Wam jeszcze dodatkowo namieszać, Facebook testuje polecenia w polskiej wersji językowej. Czyli osoby korzystające z Facebooka np po angielsku (turyści) będą wciąż mogli wystawić Ci gwiazdkę, co zliczy się do całościowej opinii restauracji jak to było do tej pory.
Wyjaśniamy to i jak znajdziemy konkretną, udokumentowaną odpowiedź na to nurtujące nas pytanie, damy Wam znać.
Jak Wam się podoba zmiana? Piszcie nam w komentarzach na Facebooku lub na naszej grupie MARKETING DLA GASTRONOMII. Rozwiążemy Wasze wszystkie wątpliwości.