główna

Wydatki na reklamę restauracji

Wydatki na reklamę: w co warto inwestować?

Rozmawiałam ostatnio z właścicielem nowo otwartej restauracji w centrum Warszawy, który ze zniecierpliwieniem opowiadał mi o licznych wizytach osób, które oferowały mu reklamy i pomoc w wypromowaniu jego restauracji. Część ofert dotyczyła pozycjonowania strony, inne płatnej wizytówki w Google, reklam „które chodzą za klientem”, a także stron w przewodnikach dystrybuowanych w hotelach. Propozycji i możliwości reklamy było tyle, że trudno było z nich wybrać te wartościowe, które przyniosą najwięcej korzyści dla jego restauracji. 

Przez ostatnie kilka lat restauracje, z którymi współpracowałam korzystały z różnych form reklamy i przeznaczały na promocje budżety z dużym rozstrzałem, od tysiąca do kilkudziesięciu tysięcy złotych miesięcznie. Miałam okazję obserwować jak skuteczne są różne formy reklamy nowych i istniejących od lat restauracji. 

Klientom FIKI rekomendujemy wybrane i sprawdzone przez nas rozwiązania, niezależnie czy dysponują skromnym czy dużym budżetem na reklamę. Zawsze punktem wyjściowym jest stworzona strategia marketingowa ze zdefiniowanymi grupami docelowymi i kanałami dotarcia. Następnie tworzymy plan spójnej komunikacji i rozdzielamy budżet reklamowy.

 

REKLAMA W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH

 

Z doświadczenia wiemy, że najskuteczniejszym kanałem reklamowym dla restauracji są media społecznościowe, a zwłaszcza Facebook. Dzięki bardzo szczegółowym możliwościom sprecyzowania grupy docelowej, nawet 30zł zainwestowane w Facebooka potrafi przynieść świetne rezultaty i zapełnić Gośćmi restaurację.

Rozbudowany system reklam na Facebooku (który połączony jest z Instagramem) daje nam wiele możliwości. Możemy sponsorować posty tak, by ich zasięg był jak największy ale tylko do konkretnej grupy osób zainteresowanych naszą ofertą.

Załóżmy, że stworzyliśmy nową ofertę lunchową i chcemy, żeby dowiedziało się o niej jak najwięcej osób. Najbardziej zainteresowani tą ofertą będą osoby z najbliższej okolicy. Dzięki Facebookowi, możemy z tą informacją dotrzeć do szerokiego grona osób w określonym wieku, które mieszkają lub pracują w promieniu 1 km od naszej restauracji. W związku z tym, że jest to oferta lunchowa, możemy reklamę ustawić tak, by wyświetlała się na telefonach potencjalnych Gości tylko od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 – 15:00. Inny przykład: stworzyliśmy kącik zabaw dla dzieci. Zależy nam, żeby reklama dotarła do rodzin z dziećmi. To, że zobaczy ją singiel czy student nie przyniesie nam żadnej korzyści. Facebook daje nam możliwość zawężenia wyświetlania reklam TYLKO do rodziców dzieci w określonym wieku (np do 10 lat). Płacimy wtedy nie tylko za to, żeby dowiedziało się o naszym kąciku jak najwięcej osób, ale jak najwięcej osób, które realnie będą chciały z tej oferty skorzystać. Żadna inna forma reklamy restauracji nie jest w stanie tak precyzyjnie dotrzeć do potencjalnych Gości.

Jedna z restauracji, którą się opiekujemy organizowała tematyczną kolację, w której motywem przewodnim była kuchnia polska. Dzięki Facebookowi dotarliśmy tylko do tych osób, które korzystają z Facebooka w języku innym niż polski i wyświetliliśmy reklamę turystom odwiedzającym w danym czasie Warszawę. Inwestycja na poziomie 200zł zapełniła restaurację wyłącznie obcokrajowcami i tematyczna kolacja była wyprzedana – z dużym zyskiem dla naszego Klienta.

Mamy wiele przykładów, które pokazują, że wydatki na reklamę w mediach społecznościowych przynoszą najbardziej wymierne efekty. Dlaczego tak się dzieje? 

Po pierwsze dlatego, że reklamę tworzymy i dostosowujemy do konkretnej grupy gości.

Żaden billboard czy reklama w radio nie daje możliwości personalizacji – przygotowana reklama idzie, najogólniej ujmując, w świat. Nie mamy wpływu na to kto i kiedy ją zobaczy. Dziś wiemy, że dostosowanie komunikatu i pory wyświetleń mają olbrzymie znaczenie i przekładają się na wynik restauracji.

Inwestycja w media społecznościowe jest dodatkowo bardzo mierzalna.

Dzięki danym, które Facebook udostępnia nam w trakcie i po zakończonej kampanii, możemy wysnuć konkretne wnioski na przyszłość i dowiedzieć się, ilu osobom reklama się wyświetliła. W przypadku tradycyjnych form reklamy nie mamy żadnej pewności czy dany Gość widział np nasz billboard, czy trafił do nas z polecenia. Nie wiemy ile osób zwróciło uwagę na naszą ulotkę w hotelu. A reklamę na Facebooku możemy zmierzyć.

Ponadto, formaty reklamowe w Business Managerze (panelu administratora reklam na Facebooku) dają nam możliwość optymalizacji reklamy pod kątem naszych celów.

Chcemy uzyskać największą ilość polubień? Ustawiamy cel Aktywność dotycząca posta. Zależy nam na zwiększeniu ilości osób, które lubią naszą stronę? Cel: polubienia strony. Zależy nam, żeby dany post dotarł do jak najszerszej grupy osób? Klikamy cel: zasięg. Dzięki optymalizacji celów mamy kontrolę nad naszą reklamą, a co za tym idzie, kontrolę nad tym gdzie i po co wydawane są nasze pieniądze. 

 

WSPÓŁPRACA Z MEDIAMI – PR

Kiedy restauracji zależy na poprawieniu widoczności wśród Gości i wsparciu dotychczasowych działań marketingowych, polecamy podjęcie współpracy z mediami. Budżet i sposób rozliczenia (gotówka czy barter) zależy od sposobu pracy poszczególnych dziennikarzy, influencerów i blogerów. W zależności od celu, który sobie postawimy, współpraca z mediami jest trafnym działaniem o ile jest z góry przemyślaną strategią, a nie „łapaniem” każdej okazji płatnej publikacji w różnego rodzaju przewodnikach, mapach czy blogach.  

 

SPÓJNE DZIAŁANIA WIZERUNKOWE

Jeśli budżet reklamowy restauracji przeznaczamy już na sprecyzowane działania w mediach społecznościowych, dalszym krokiem będą działania wizerunkowe, które wychodzą poza świat wirtualny. Inwestycja w działania wizerunkowe, które są spójne ze strategią restauracji, choć niemierzalne, również przynoszą restauracjom wiele korzyści. Przykładem mogą być różnego rodzaju inicjatywy społeczne, udział w różnego rodzaju wydarzeniach czy wsparcie akcji charytatywnych. Pokazujemy się naszym Gościom z innej strony, w innym „wydaniu”, ale dzięki temu ugruntowujemy swoją pozycję i szerzymy wizję naszej restauracji, która wykracza poza smaczne jedzenie i dobrą obsługę.

 

 

W zależności od budżetu reklamowego, którym restauracja dysponuje, zawsze polecamy mieszankę powyższych działań. Jeśli jednak właścicielowi restauracji zależy na szybkim i mierzalnym efekcie, skupiłabym się na przemyślanej strategii mediów społecznościowych. 

 

Artykuł powstał dla czasopisma NOWOŚCI GASTRONOMICZNE – czasopismo restauratorów