fbpx
Przejdź do treści
Blog Manager ds. marketingu restauracji

Manager ds. marketingu restauracji

Manager ds. marketingu restauracji, brand manager restauracji, sales and marketing manager – jest wiele polsko-angielskich tytułów opisujących to bardzo ważne zajęcie w świecie HoReCa. Na zachodzie prawie każda restauracja ma osobę, lub cały zespół, który zajmuje się budowaniem strategii marketingowej, tworzenia nowych interesujących ofert, zajmowania się reputacją online restauracji czy organizacji imprez w restauracji. W skrócie kogoś, kogo praca polega na wymyślaniu sposobów by przyciągnąć więcej gości.

W Polskich realiach wielu właścicieli restauracji jest przekonanych, że należy to do obowiązków managera głównego lokalu. A co jeśli nie jest on na tyle doświadczony w marketingu branży HoReCa lub najzwyczajniej nie lubi, nie chce i nie ma czasu na zajmowaniem się promocją Twojego lokalu gastronomicznego?

Trafiłeś na naszą stronę, ponieważ albo jako właściciel szukasz managera ds. marketingu swojej restauracji, lub jesteś już managerem w restauracji i chciałbyś doskonalić swój warsztat. Zatem zacznijmy:

Najważniejsze pytanie: czym powinien zajmować się manager ds. marketingu restauracji? Przede wszystkim, sporządzaniem strategii marketingowej dla Twojego lokalu gastronomicznego i jej realizacji. Brzmi bardzo prosto, ale proszę nam wierzyć… potrzeba lat doświadczenia i znajomości rynku by marketing restauracji był świetną inwestycją, a nie tylko dodatkowym kosztem prowadzenia działalności HoReCa.

Strategia taka powinna zawierać elementy marketingu klasycznego oraz obecności i reputacji restauracji online. Każda stategia marketingowa dla restauracji powinna również zawierać jasno określone cele, zbieżne z Twoimi jako właścicielem lokalu, i terminy ich realizacji. To dokument według którego manager ds. marketingu będzie działał i realizował zamierzone cele.

Co powinno się znaleźć w strategi dla restuaracji:

  • pomysł na media społecznościowe i zakładany plan realizacji:
    • ile postów w tygodniu zamierza zamieszczać?
    • o jakiej treści?
    • co mają te treści promować?
    • co chcemy osiągnąć komunikując się z gośćmi przez poszczególne kanały?
  • wydarzenia i eventy:
    • czy planujesz zorganizować jakieś wydarzenia w Twoim lokalu, typu degustacje, wieczory z muzyką na żywo, otwarcie ogródka, koniec lata itp?
  • jakie kroki trzeba podjąć by wszystko zostało na czas potwierdzone?
  • jakimi narzędziami posłużysz się, by zaprościć jak najwięcej gości do uczestnictwa?
  • czy bierzesz udział w lokalnych imprezach i inicjatywach w okolicy?
    • sposoby na dotarcie do grupy docelowej
    • sezonowe promocje
    • pomysły na aktywne pozyskiwanie pozytywnych recenzji na Facebooku, Zomato, TripAdvisor czy Pyszne.pl
    • analizę pozycji rynkowej Twojej restauracji, czyli co robi konkurencja
    • definicję grupy docelowej gości, których chcesz zaprosić do swojego lokalu

Zdajemy sobie sprawę, że znalezienie odpowiednio wykwalifikowanego pracownika, który będzie się znał na wyjątkowej branży jaką jest HoReCa, jest wyjątkowo trudne. Z doświadczeniem idą oczywiście większe wymagania finansowe, na które nie każdą restaurację stać.

Jest kilka wyjść z tej sytuacji, ale ostrzegamy, nie wszystkie są dobre…

Jako właściciel lokalu możesz zrezygnować ze strategii marketingowej- coś co wydaje się nam bardzo zgubnym działaniem. Brak monitorowania postępów konkurencji i nie podejmowanie inicjatyw przyciągających gości do Ciebie sprawi, że nawet jeśli Twoja restauracja jest teraz modna i pełna gości, może szybko ten status stracić.

Możesz oczekiwać od managera głównego by zajął się marketingiem. Owszem możesz, ale czy oczekiwałbyś by np. Twoja księgowa pracowała w Twojej kuchni, lub by Twój Szef Kuchni porządkował Twoje finanse? Pewnie, że managerowi głównemu może świetnie to wyjść, ale jeśli ma się on skupić na zarządzaniu zespołem, kontrolowaniu jakości obsługi i jedzenia, zamawianiu dostaw i pilnowaniu by restauracja działała tak, jak byś sobie tego życzył, niezbyt realistyczne jest podejście, że da sobie radę z dodatkowymi obowiązkami z takim samym skutkiem. A prowadzenie mediów społecznościowych restauracji na odczep nie jest strategią marketingową.

Możesz też zatrudnić osobę, której wymagania finansowe nie będą zbyt wygórowane, gdyż dopiero wchodzi na rynek pracy lub szuka dodatkowego zajęcia na studiach. Jesteśmy za tym, by dawać młodym ludziom szansę rozwoju, ale ciężko od pracownika, który nie pracował w charakterze managera ds marketingu restauracji wymagać cudów.

Najlepszym rozwiązaniem i inwestycją (nie wydatkiem) jest zatrudnienie kogoś, kto dla branży HoReCa już pracował i może się pochwalić sukcesami innych lokali gastronomicznych. Będziesz miał pewność, że wydane pieniądze do Ciebie wrócą w postaci większej ilości gości w Twojej restauracji.

Najkorzystniejszym rozwiązaniem jest oczywiście zatrudnienie agencji marketingowej, która łączy w sobie dwie cechy: zyskujesz doświadczony zespół, który stworzy i zrealizuje strategię marketingową, która podniesie wyniki sprzedaży w Twojej restauracji, oraz jest tańsza niż zatrudnienie doświadczonego managera ds marketingu restauracji.

Polecamy się!