Rewolucja w recenzjach na Facebooku! Jakiś czas temu informowaliśmy Was, że Facebook testuje możliwość oceniania firm na dziesięciostopniowej skali, nie jak do tej pory 1-5. Dzisiaj Facebook połączył opcje POLECEŃ, które były już dostępne z OCENAMI na Facebooku, tworząc REKOMENDACJE i mamy jedynie możliwość polecenia restauracji lub… nie!
Czym była ocena, a czym są rekomendacje?
Do tej pory restaurację (i każdą inną firmę) można było ocenić na pięciostopniowej skali za pomocą gwiazdek. Użytkownicy mogli wystawić tylko ocenę lub ją uzasadnić, rozbudować i dopisać dowolnej długości komentarz do oceny. Oceny wyświetlały się w osobnej zakładce “Recenzje”, a administrator mógł na nią odpowiedzieć publicznie lub (opcja dostępna od niedawna) skontaktować się z recenzującym w wiadomości prywatnej. Średnia ocen na Facebooku dla danej firmy była składową ilości wystawionych recenzji, wystawionych gwiazdek oraz zaangażowania, które każda z recenzji wywołała – te najbardziej angażujące z wieloma komentarzami, polubieniami i dyskusją pod recenzją, była przez Facebooka liczona jako bardziej wartościowa niż np. sama 1 gwiazdka bez uzasadnienia.
Rekomendacje, były do tej pory dostępne jako możliwość zapytania o polecenie miejsc lub lokalnych firm na ścianie/wall’u każdego użytkownika. Facebook ułatwiał użytkownikom oznaczanie poszczególnych stron i wysyłał ich administratorom powiadomienie, o ile post był publiczny.
Do tej pory Facebook dawał też możliwość polecenia na swoim wall’u poprzez polecenie (= udostępnienie) strony.
Jak dodać polecenie firmy (restauracji) na Facebooku?
Od dzisiaj, z punktu widzenia Gości, którzy recenzują Twoją restaurację, polecenia wyglądają i funkcjonują zupełnie inaczej niż oceny. Gość klika w zakładkę “Poleć” na Twojej stronie, widoczną obok “Polubień Strony” i “Obserwujących”:
Do dyspozycji Gościa jest potem 37 cech danej restauracji, za które poleca daną restaurację. Nie wystarczy jednak kliknąć “cechy”! Gość musi uzasadnić swoją odpowiedź lub napisać Ci polecenie składające się przynajmniej z 25 znaków (50 znaków jeśli korzystasz z urządzenia mobilnego). Inaczej nie ma możliwości dodania polecenia.
Zamiast dotychczasowych gwiazdek, Gość ma możliwość polecenia firmy lub … nie. Z telefonu, możliwość dodania poleceń wyświetla się razem z ocenami i rekomendacjami, przed wyświetleniem postów.
Jak odpowiadać na polecenia na Facebooku i jak je posegregować od najnowszych?
Z poziomu komputera zarówno administrator jak i Gość ma możliwość segregowania poleceń według najbardziej pomocnych i najnowszych. Domyślnie widzimy najpierw te udzielone przez znajomych.
Administrator ma również dostęp do najświeższych poleceń przez zakładkę “Powiadomienia”, “Aktywność”.
Z poziomu urządzeń mobilnych też możemy polecenia posegregować według “Najbardziej Pomocnych” lub “Najnowszych”.
Co składa się na ocenę restauracji na Facebooku?
Sprawdziliśmy to dzisiaj bardzo dokładnie na przykładzie restauracji Sukiennice w Krakowie i szczerze Wam powiemy – wciąż jest to dla nas zagadką.
Testowaliśmy dodawanie nowych poleceń z poziomu strony restauracji – liczba 4,6 na 5 na podstawie opinii 976 użytkowników nie uległa zmianie.
Dodaliśmy polecenie na ścianie znajomego – liczba 4,6 na 5 na podstawie opinii 976 użytkowników nie uległa zmianie.
Dodatkowo, z poziomu telefonu restauracja ma 4,6 na 5 ocen i tylko 161 poleceń!