fbpx
Przejdź do treści
Blog Marketing kawiarni

Marketing kawiarni

Przełom roku to idealny moment na podsumowania minionych miesięcy i zaplanowanie roku pod kątem marketingowym w Twojej kawiarni.


Właściciele kawiarni zazwyczaj pamiętają o tym, by podsumować rok pod względem finansowym. Ile pieniędzy realnie wpłynęło do naszej kieszeni? Ile kosztowały nas naprawy, sprzęt, wynagrodzenia, towar? Dzięki balansowi zysków i strat właściciel orientuje się, w jakiej jest sytuacji finansowej i gdzie można byłoby zaoszczędzić lub wydać więcej by ostatecznie kawiarnia funkcjonowała lepiej.

Przy okazji rocznych podsumowań warto również pochylić się nad kwestią marketingu Twojej kawiarni. Jak krok po kroku zrobić analizę i plan marketingowy na 2019?


KROK 1 ZOBACZ NA CZYM STOISZ


Budowanie każdej strategii marketingowej zaczynamy od dogłębnej analizy.

Choć to nie jest proste zadanie, chłodnym okiem spójrz na swoją kawiarnię. Czy nie trzeba nic w wystroju poprawić, naprawić, odświeżyć? Czy obsługa zawsze zwraca się do Gości tak, jak byś sobie tego życzył? Czy kawa, napoje, jedzenie zawsze przygotowywane są według przepisów? Kiedy ostatni raz aktualizowane było menu – nie tylko pod kątem podwyżki cen, ale i oferty? Czy są składniki, dania, które stały się modne i pasowałyby do Twojego konceptu?

Zamiast odpowiadać na te i podobne pytania w swojej głowie, zapisz gdzieś swoje odpowiedzi. Uwierz nam, że to co spisane, zdecydowanie łatwiej się potem analizuje. Podziel swoją analizę na kilka kategorii, zaczynając od zewnątrz Twojej kawiarni:
1. Front: czy Twoja kawiarnia jest zachęcająca z ulicy? Czy wszystkie komunikaty (na szybach, potykaczach, w witrynach) są jasne i widoczne dla przechodniów?
2. Wejście do kawiarni: czy obsługa wita Gości na wejściu? Jaki jest widok po wejściu do kawiarni – czy wszystko jest czyste, schludne, zachęcające?
3. Obsługa: przeczytaj recenzje Gości z ostatnich kilku miesięcy. Jeśli jakieś komentarze się powtarzają, znaczy że coś może być na rzeczy.
4. Oferta: czy menu jest atrakcyjne pod względem wizualnym i treści? Czy Goście znajdą coś dla siebie w Twojej ofercie? Masz coś dla wegan lub wegetarian – to dynamicznie rosnąca grupa konsumentów, którą warto zachęcić do odwiedzin w Twojej kawiarni.
5. Dodatkowe udogodnienia: czy jesteś przyjazny dzieciom? Jeśli tak, to czy zabawki są czyste, ładne i atrakcyjne dla dzieci (i ich rodziców)? Pamiętaj, jeśli masz kącik dla dzieci, to powinieneś mieć też menu dziecięce, przewijak i miejsce na wózki dziecięce.

Te powyższe zagadnienia spisz na kartce. Może przyjdzie Ci coś nowego do głowy? Jeśli bezosobowa ocena Twojej kawiarni, przychodzi Ci z trudem, poproś kogoś z zewnątrz o pomoc.
Na koniec, jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, spisz swoją analizę SWOT i przyjrzyj się mocnym i słabym stronom Twojej kawiarni, jej szansom i zagrożeniom.

KROK 2 JAK WYPADASZ NA TLE KONKURENCJI


Po przyjrzeniu się uważnie co Ty możesz robić lepiej, zobacz co i jak robi to Twoja konkurencja. Jeśli znajdziesz chwilę, dobrze byłoby żebyś udał się do kawiarni, które są Twoją bezpośrednią konkurencją. Zwróć uwagę na podobne rzeczy, które analizowałeś u siebie w kawiarni – obejrzyj szyld i witryny z zewnątrz, zwróć uwagę na poziom obsługi, dogłębnie przeanalizuj menu pod kątem oferty i cen. Zobacz jak konkurencja komunikuje się ze swoimi Gośćmi poprzez Facebooka, Instagram, może stosują inne formy promocji, o których Ty jeszcze nie pomyślałeś?

W analizie konkurencji, poza zbadaniem ich realnej pozycji na lokalnym rynku, najważniejsza będzie odpowiedź na pytanie: Czym Twoja kawiarnia wyróżnia się na ich tle? Określenie twoich USP (z ang. Unique selling points) czyli wyróżników będzie kluczowe w dalszym planie marketingowym.

 

KROK 3 GRUPY DOCELOWE I KANAŁY KOMUNIKACJI


Wiesz już, co Cię wyróżnia. Teraz zdecyduj dla kogo Twoja oferta jest stworzona. Do kogo będziesz chciał dotrzeć z informacją o kawiarni? Zastanowienie się na grupami docelowymi ułatwi Ci wybranie odpowiednich kanałów komunikacji do swoich potencjalnych Gości.


Jeśli Twój budżet i czas pozwala Ci na skupienie się tylko na jednym kanale dotarcia do Gości, polecamy Ci Facebooka. Choć dane statystycznie mówią o tym, że Instagram rozwija się bardziej dynamicznie niż Facebook, zwłaszcza w grupie 16-34 latków, Facebook jednak jest bardziej „rozbudowany” niż Instagram. Dodatkowo, dzięki sprecyzowanym reklamom na Facebooku, informacja o Twojej kawiarni może dotrzeć do szerszej, ale konkretnie sprofilowanej grupy potencjalnych Gości. Nie potrzebny jest Ci olbrzymi budżet reklamowy – możesz zacząć od reklam za kilka złotych dziennie!
Jeśli skupiasz się tylko na komunikacji przez Facebooka poświęć czas na to, by zdjęcia i treści tam publikowane były „dopieszczone” i odzwierciedlały duszę Twojej kawiarni.

 

KROK 4 PLAN MARKETINGOWY

Po analizie, czas na spisanie planu marketingowego na 2019, zaczynając od pierwszego kwartału.
Kiedy rozpisujesz plan, zacznij od określenia celów. Co chcesz osiągnąć? Im bardziej sprecyzowany cel, tym łatwiej będzie dobrać do niego narzędzia realizacji. Czy jest to organizacja wydarzenia i X Gości, którzy w nim uczestniczą? A może podniesienie sprzedaży konkretnego dania o X%? Czasem określamy też cele w mediach społecznościowych: zasięg postów, zaangażowanie, polubienia itp. Nie dawaj sobie celów, których nie jesteś w stanie zmierzyć. Pod konkretne cele, wypisz czynności, które muszą się wydarzyć, by ten cel osiągnąć. Przemyśl jaki będziesz miał budżet na promowanie danych zagadnień i jak zamierzasz go wykorzystać.

Jeśli brakuje Ci inspiracji do tego, co można byłoby w Twojej kawiarni zrobić, poszukaj różnych nietypowych świąt. Jest ich mnóstwo i stanowią dobry punkt wyjściowy do wymyślania akcji promocyjnych. Jeśli rozpiszesz te pomysły z wyprzedzeniem, łatwiej będzie Ci komunikować to do Gości i dotrzeć do większej liczby osób, które Cię odwiedzą.

Do marketingu, tak jak do finansów, można podejść bardzo metodycznie. Analiza Twojej kawiarni i spisanie planów na nadchodzący 2019 rok pomoże Ci łatwiej nawigować na tle konkurencji i z miesiąca na miesiąc witać w swoich progach coraz więcej Gości.

 

 

Artykuł przygotowany dla SWEETS & COFFEE – czasopismo branży kawiarni, cukierni, lodziarni i piekarni