fbpx
Przejdź do treści
Blog Spójny wizerunek restauracji online

Spójny wizerunek restauracji online

Jak wytworzyć spójny obraz restauracji w sieci?

 

Jednym z najczęściej używanych słów na naszych spotkaniach z partnerami restauracyjnymi FIKI, zwłaszcza na początku współpracy jest słowo SPÓJNOŚĆ. Dlaczego uporządkowany i logiczny wizerunek restauracji jest ważny i co można na tym zyskać?

 

Proszę wyobrazić sobie reklamę McDonald’s w radio. Zawsze zaczyna się ona od tego samego dżingla, po którym od razu rozpoznajemy, że mowa będzie o nowej ofercie czy promocji. Niezależnie od tego, czy wsłuchamy się w treść reklamy czy nie, w głowie nieświadomie zakodujemy hasło: McDonald’s. Tak samo stałoby się z reklamą w telewizji, prasie czy na Facebooku. Przez lata konsekwentnie prowadzony spójny wizerunek marki tak zakodowały się nam w głowach, że bez problemu rozpoznalibyśmy komunikaty McDonald’s nawet, gdyby ktoś pokazał nam tylko skrawek strony z gazety, na której reklama była wydrukowana. Na tym polega spójny wizerunek – Gość rozpoznaje komunikaty danej restauracji i, często podświadomie, wyławia jest z gąszczu innych informacji, którymi jest non-stop bombardowany. 

 

Wypracowanie spójnego wizerunku wymaga od nas przemyślanych działań przez dłuższy okres czasu, ale dzięki nim na dłużą metę marketing i reklama są dużo skuteczniejsze. Jesteśmy bardziej rozpoznawalni i łatwiej wybić nam się na tle konkurencji – a o to właśnie nam chodzi.

 

Pracę nad spójnym wizerunkiem restauracji zaczynamy od spisanego konceptu, pomysłu na restaurację.


To od niego wychodzą wartości, wizja, misja, którymi się posługujemy prowadząc naszą restaurację. Kolejnym fundamentem spójnego wizerunku jest brand book, czyli księga znaku określająca zasady, na jakich używamy naszego logotypu, czcionki, kolory, które wykorzystujemy w grafikach. Często brand book i koncept na restaurację dopełniamy konkretną wizją stylistyki zdjęć, której będziemy się trzymać w komunikacji restauracji – ułatwia to później rozmowy z fotografem, a wszystkie wykorzystywane materiały do promocji są jednakowe.
Słowo jednakowe może się źle kojarzyć jako nudne, niewyróżniające się i powtarzalne. Prawda jest jednak taka, że dla nas, jako restauratora, zdjęcia naszych dań czy restauracji wydają się bardzo podobne (i po jakimś czasie się nam nudzą), ale dla Gości, którym w ciągu dnia przewijają się tysiące innych obrazów, to jedyny sposób by nas zauważyć. Mamy jedynie ułamek sekundy by przykuć ich uwagę; jeśli poniekąd nauczymy ich naszych charakterystycznych znaków, łatwiej będzie im wyłowić nasz komunikat na tle innych.

 

Zdjęcia i grafiki to jednak nie wszystko. Bardzo ważny jest także styl i język, którym się posługujemy.

Nie bez powodu reklamodawcy dużych marek z innych sektorów głowią się i troją, by wymyślić charakterystyczny i rozpoznawalny charakter swojej komunikacji. Warto na przykład podjąć decyzję jak zwracamy się do Gości – na Wy/Ty czy na Państwo – i konsekwentnie się tego trzymać.


By zbudować i utrzymać spójny wizerunek restauracji zadbajmy także o to, by Goście mieli do zapamiętania jak najmniej szczegółów układanki naszego lokalu.

Z czym chcielibyście by Wasza restauracja była kojarzona? Z najlepszej jakości sezonowanej wołowiny – spora część komunikacji w mediach społecznościowych powinna więc kręcić się wokół tematyki związanej z mięsem. A może zależy Wam na budowaniu wizerunku restauracji przyjaznej dzieciom – informacje o atrakcjach dla najmłodszych powinny systematycznie pojawiać się na waszych kanałach i w rozmowach z Gośćmi. W FICE dla naszych partnerów restauracyjnych wybieramy zazwyczaj 3 filary komunikacyjne, które przewijają się w komunikacji najczęściej i na nich chcemy skupić uwagę Gościa. Owszem możemy od czasu do czasu dodać zdjęcie ogródka przy lokalu, ale jeśli przestrzeń zewnętrzna nie jest czymś czym stricte chcemy zachęcić Gości do odwiedzin 365 dni w roku, będzie to tylko dodatek, a nie treść reklamy.

 

Restauracje mają wiele kanałów, na których warto zadbać o to, by ich wizerunek był spójny. Oczywistymi platformami są Facebook i Instagram. Warto przyjrzeć się nie tylko temu by logo w nagłówku było spójne, ale uporządkować opisy restauracji w sekcji O NAS i BIO na Instagramie, by przekazywać ten sam komunikat. To samo dotyczy się wszystkich innych „wizytówek” naszego miejsca – google business, tripadvisor, zomato – te wszystkie przestrzenie należy traktować jako spójną całość restauracji i pilnować by przekazywały ten sam, jednolity obraz naszego miejsca. 

 

Dbanie o to, by wizerunek restauracji był spójny nie należy do najłatwiejszych. Wymaga on przemyślanych działań i strategicznego podejścia do marketingu lokalu. Wrzucanie postów na Facebooku niestety w dzisiejszym świecie nie wystarczy by się wybić na tle konkurencji i przyciągnąć do siebie Gości. Musimy być zapamiętywalni. 

 

Artykuł powstał dla czasopisma NOWOŚCI GASTRONOMICZNE – czasopismo restauratorów