Prowadzisz restaurację i pragniesz budować silną markę kojarzącą się z doskonałym smakiem i świeżymi, lokalnymi produktami? Chcesz wyróżnić się na tle konkurencji i nieustannie pozyskiwać nowych, zadowolonych klientów? Dbasz o to, aby potrawy przygotowywali doświadczeni i wykwalifikowani kucharze? Zależy Ci na tym, żeby obsługa była fachowa oraz uprzejma, a na sali panował klimat sprzyjający rozmowie i konsumowaniu posiłku? Doskonale! To z pewnością elementy, które wyróżniają dobrą restaurację na tle przeciętnych. Czy to jednak wystarczy, żeby osiągnąć sukces? Na co jeszcze warto zwrócić uwagę?
Restauracji jest mnóstwo – w każdym mieście, przy każdej uliczce. Wciąż pojawiają się nowe. Można by rzec, że wyrastają jak grzyby po deszczu. Większość z nich jednak nie wytrzymuje próby czasu. Nie przynoszą oczekiwanych dochodów i są zamykane po pierwszym roku działalności. Dlaczego tak się dzieje? Jak sprawić, aby nasza restauracja zaistniała w świadomości klientów?
Czy wiesz, jak istotna jest identyfikacja wizualna restauracji? Niewielu restauratorów zdaje sobie sprawę z jej ogromnego potencjału. A szkoda! To kolejne narzędzie, które można wykorzystać w budowaniu solidnej i godnej zaufania marki.
Identyfikacja wizualna – co to właściwe znaczy?
Na wizerunek restauracji wpływa oczywiście jej renoma – czyli pozytywna opinia klientów o jakości jedzenia, obsłudze oraz atmosferze panującej w lokalu. Ważne, aby firma była wiarygodna, rzetelna i wzbudzała zaufanie klientów. Należy także poświęcić czas i energię na identyfikację wizualną restauracji. O czym mowa? Chodzi o jednolity wizerunek – o wnętrze lokalu, strój pracowników, menu czy logo firmy. Warto zadbać o to, aby kolorystyka była spójna. Unikniemy wówczas wrażenia chaosu. Większość z nas zwraca ogromną uwagę na estetykę lokalu. Dlatego warto poświęcić nieco czasu na jego wystrój oraz stroje kelnerów. Dzięki temu stworzymy niepowtarzalną, swoistą dla danego miejsca atmosferę. Klienci z pewnością to docenią.
Najważniejsze elementy identyfikacji wizualnej restauracji
Z pewnością najistotniejsze jest logo – czyli znak graficzny firmy. Widnieje on wszędzie – na ulotkach, bilbordach, w mediach społecznościowych oraz w lokalu. Gdy go widzimy, od razu kojarzymy firmę, która się za nim kryje. Dzięki niemu powinniśmy bezbłędnie identyfikować daną markę. Logo może składać się z symbolu, grafiki lub nazwy lokalu. Ważne, aby rzucało się w oczy, było charakterystyczne dla naszego lokalu i budziło dobre skojarzenia. Logo musi być czytelne i proste – symbolika powinna być przejrzysta i jasna dla wszystkich konsumentów. Warto zadbać o to, aby logo pasowało do naszej restauracji – na przykład do serwowanego przez nas jedzenia. Dzięki temu klient, który je zobaczy, od razu będzie wiedział, czy ma do czynienia z kuchnią francuską, włoską czy tajską. Należy jednak pamiętać o tym, że symbol powinien być prosty, a kolorystyka ograniczona – najlepiej do 2-3 barw. Oczywiście ogromne znaczenie ma także krój liter – należy o nim pamiętać! Wybrany krój liter powinien być czytelny i ładnie komponować się z całym logo. Ważne, aby wybrana czcionka była konsekwentnie stosowana we wszystkich materiałach reklamowych związanych z restauracją.
Identyfikacja wizualna restauracji, elementy:
- logo,
- krój liter (na ulotkach, reklamach, w menu),
- stroje pracowników,
- wnętrze lokalu,
- opakowania,
- gadżety reklamowe.
Rebranding – Odświeżanie i zmiana logo
Logo Twojej restauracji jest już przestarzałe i ma niewiele wspólnego z nowym wizerunkiem restauracji? W takim razie rozważ jego odświeżenie. Martwisz się, że ucierpi na tym identyfikacja wizualna Twojej firmy? Niesłusznie – pamiętaj, nawet najbardziej znane marki decydują się na zmianę logo, gdy czują, że zachodzi taka potrzeba. Oczywiście na drastyczne przeobrażenie znaku mogą pozwolić sobie tylko najwięksi giganci, którzy przez wiele lat kształtowali i utrwalali identyfikację wizualną swojej firmy. W innym przypadku lepiej postawić na lifting – lekkie odświeżenie, które uwspółcześni istniejące logo lub dopasuje je do nowych standardów. Należy postępować rozważnie i przygotować na zmiany swoich klientów. Warto wszelkie zmiany omówić z fachowcami zajmującymi się grafiką oraz marketingiem.
Jak korzystać z identyfikacji wizualnej restauracji?
Identyfikacja wizualna marki to narzędzie z ogromnym potencjałem, które doświadczony restaurator jest w stanie sprawnie wykorzystać w procesie umacniania swojego imperium. Warto zatrudnić profesjonalistę, który stworzy dla nas logo i hasła reklamowe trafiające do klientów i kojarzące się im właśnie z naszą restauracją. Następnie powinniśmy przenieść identyfikację na całość firmy – warto pomyśleć o strojach pracowników oraz o wnętrzu lokalu. Niech wszystkie elementy tworzą spójną historię. Ważne, aby wszystko od początku do końca było spójne – kolorystyka, typografia, logo. Niech pewne detale powtarzają się na strojach kelnerów, w menu, na serwetkach. Klienci z pewnością to docenią. Niewiele jest w naszym kraju restauracji, które potrafią wykreować wokół siebie charakterystyczną atmosferę.
Prowadzenie restauracji to wielkie wyzwanie, które wymaga szeregu umiejętności. Jeżeli jesteś właścicielem lokalu, z pewnością wiesz, o czym mowa. Pamiętaj, że istnieją narzędzia, które pomogą Ci wypromować restaurację oraz zbudować markę, która zaistnieje w umysłach klientów. Identyfikacja wizualna restauracji to jedno z tych narzędzi. Wykorzystaj je, a zobaczysz efekty jego działania! Miej na uwadze, że identyfikacja to znacznie więcej niż przyciągające uwagę logo. To cały pakiet elementów, które składają się na wizerunek marki. Weź pod uwagę logo, strój pracowników, wnętrze lokalu, opakowania, kolorystykę, krój liter – to składniki identyfikacji wizualnej Twojej restauracji. Zadaj, aby wszystkie były spójne, miały jasny i prosty przekaz oraz szybko zapadały w pamięć. A sukces, który pragniesz osiągnąć, przyjdzie znacznie prędzej niż sądziłeś.