fbpx
Przejdź do treści
Blog Logo firmy gastronomicznej, kawiarni, restauracji

Logo firmy gastronomicznej, kawiarni, restauracji

Zastanawiałeś się kiedyś, co sprawia, że jedna restauracja osiąga sukces, a druga świeci pustkami? Masz rację – największe znacznie ma pyszne jedzenie przygotowywane ze świeżych składników, uprzejma obsługa oraz atmosfera panująca w lokalu. Jednak to nie wszystkie elementy składowe powodzenia restauracji. Liczy się także pomysłowość, kreatywność, umiejętna promocja lokalu w mediach społecznościowych oraz zadbanie o identyfikacje wizualną firmy.

Dlatego, jeżeli chcesz, aby restauracja nieustannie rozwijała się i zdobywała nowych zadowolonych klientów, musisz pamiętać o wszystkich istotnych czynnikach. Jednym z nich bez wątpienia jest logo restauracji.

Nie ważne, czy prowadzisz elegancki lokal, bistro, kawiarnię czy pub. O identyfikację wizualną firmy należy dbać w każdym przypadku. Logo kawiarni jest tak samo istotne jak logo każdej innej firmy gastronomicznej.

Z pewnością zauważyłeś, że zarówno giganci, jak i małe rodzinne firmy mają własne, unikalne logo. Jeżeli Twoja restauracja wciąż jest pozbawiona znaku firmowego, pora to zmienić!

Dlaczego logo firmy gastronomicznej jest takie ważne?

Jakie funkcje pełni logo? To znak firmowy! Potrzebuje go zarówno restauracja, kawiarnia, jak i każda inna firma (oczywiście nie tylko w branży gastronomicznej)! Jego celem jest przyciągnięcie uwagi klientów. Dobrze zaprojektowane logo ma prosty przekaz – w przypadku branży gastronomicznej może na przykład podpowiadać klientom, na jaki rodzaj kuchni mogą liczyć, gdy przekroczą próg lokalu. Logo powinno zachęcać i wywoływać zainteresowanie. Ważne, żeby łatwo zapadało w pamięć i wyróżniało się na tle innych – dzięki temu stali klienci od razu skojarzą logo z naszą restauracją, a to bardzo istotne.

Jak zaprojektować logo kawiarni lub restauracji?

Skoro już wiesz, dlaczego logo jest tak ważne, pora przejść do praktycznych porad. Jak zaprojektować logo, które będzie atrakcyjne i unikalne? Jakie cechy powinien mieć nasz znak firmowy?

  1. Prostota

Dobre logo powinno być proste i czytelne. Pamiętaj, że znaczek jest niewielki – nie warto więc umieszczać na nim mnóstwa szczegółów – i tak nikt ich nie zobaczy! Ogranicz liczbę kolorów do najwyższej trzech i wybierz czytelną czcionkę.

  1. Skojarzenia

Ważne, żeby logo od razu kojarzyło się z tym, co robisz. Twoja kawiarnia słynie z pysznych muffinów lub innych słodkości? Logo kawiarni może być opatrzone babeczką lub pączkiem – w zależności od tego, w czym specjalizuje się Twój lokal. Logo restauracji natomiast powinno od razu wywoływać skojarzenia z rodzajem serwowanej kuchni. Niech Twoi klienci wiedzą, że można u Ciebie zjeść dania włoskie, francuskie lub amerykańskie, kuchnię domową lub wegetariańską. Dzięki temu od razu docierasz do swojej grupy docelowej. Pamiętaj o zachowaniu prostoty i przejrzystości!

  1. Zapadanie w pamięć

Dobre logo szybko zapada nam w pamięć. Dzięki temu identyfikacja wizualna restauracji następuje błyskawicznie!  Co zrobić, aby logo utkwiło w głowach naszych klientów? Przede wszystkim powinno się kojarzyć z tym, co robimy. Może być zabawne lub intrygujące – ważne, żeby wywoływało w klientach emocje! Zwróć także uwagę na jego unikalność – nie warto kopiować motywów konkurencji!

 

Etapy projektowania

  1. Sprawdź konkurencję

Na samym początku warto zrobić rozeznanie i sprawdzić, jak wygląda logo naszych konkurentów. Wyszukaj restauracje bądź kawiarnie, które serwują kuchnię podobną do Twojej i zobacz, jakie logo wybrali. Jeżeli znajdziesz kilka lub kilkanaście propozycji, od razu dojrzysz te, które mają potencjał i przykuwają uwagę. Pamiętaj, najlepiej inspirować się najlepszymi! Nie myl jednak inspiracji z kopiowaniem!

  1. Zainspiruj się

Wiesz już, jak wyglądają znaki firmowe Twoich konkurentów. Naocznie sprawdziłeś, jak duże znaczenie ma logo. Teraz poszukaj wzorów, które Ci się podobają. Pomyśl o szacie kolorystycznej, która pasowałaby do Twojego znaku. Przejrzyj Internet w poszukiwaniu najnowszych trendów w projektowaniu. Dzięki temu uświadomisz sobie, co Ci się podoba, a co jest dla Ciebie zupełnie nie do przyjęcia. Utwórz katalog propozycji, które wyjątkowo przypadły Ci do gustu – będziesz mógł je zaprezentować grafikowi.

  1. Burza mózgu

Nawet jeżeli znasz programy graficzne – usiądź przy zwykłej kartce papieru. Zastanów się, jakie słowa kojarzą Ci się z Twoją firmą gastronomiczną. Wokół nich zapisz kolejne. W ten sposób stworzysz mapę myśli. To bardzo przydatne narzędzie, które uwalnia wyobraźnie i sprzyja powstawaniu ciekawych koncepcji. Pamiętaj – nie bój się swoich pomysłów – na tym etapie żaden nie jest zły. Zacznij szkicować – daj się ponieść fantazji. Zastanów się, jaki rodzaj czcionki sprawdzi się najlepiej. Rozważ także paletę barw. Pamiętaj, by ograniczyć się do 2-3 kolorów! Zobaczysz – biała kartka papieru szybko wyzwoli w Tobie pokłady kreatywności. Na pewno stworzysz coś ciekawego!

  1. Daj sobie czas

Wszystkie pomysły, które uda Ci się naszkicować, schowaj do szuflady. W trakcie procesu twórczego jesteśmy zbyt rozentuzjazmowani, by obiektywnie spojrzeć na swoje prace. Niezbędny jest odpoczynek i dystans. Dlatego wyśpij się, a do swoich prac zajrzyj najwcześniej następnego dnia. Wówczas od razu dostrzeżesz, który pomysł jest trafiony, a który zupełnie się nie sprawdzi.

  1. Poproś o opinie

Zdanie zaufanych osób jest zawsze cenne. Dlatego warto pokazać kilka propozycji przyjaciołom lub współpracownikom – w końcu dla nich lokal również jest miejscem pracy i z pewnością mają do niego osobisty stosunek. Od razu dostrzegą, które skojarzenia są dobre, a które niekoniecznie. Być może podsuną własne pomysły, dzięki którym uzyskasz brakujący element układanki!

  1. Projektowanie

Jeżeli czujesz się na siłach, możesz stworzyć logo restauracji samodzielnie. Jeżeli jednak nie wiesz na ten temat zbyt wiele – zatrudnij fachowca Pamiętaj, że to będzie znak firmowy Twojego lokalu – ważne, żeby prezentował się profesjonalnie! Grafik na pewno podsunie Ci kilka dobrych pomysłów i stworzy logo idealne. Jeżeli mimo wszystko chcesz stworzyć znak firmowy samodzielnie, możesz skorzystać z prostych programów online, które wygenerują dla Ciebie propozycje, gdy wpiszesz nazwę swojej firmy oraz branże. Pamiętaj jednak, że tutaj nie masz możliwości pełnej personalizacji, a stworzone w ten sposób logo nigdy nie będzie wyglądało tak samo dobrze jak to narysowane przez specjalistę!

 

Jak się wyróżnić wśród konkurencji?

Jak już wspomnieliśmy – sprawdź restauracje lub kawiarnie, które oferują podobny rodzaj kuchni. Zobacz, jak wygląda ich logo – czy od razu wpadło Ci w oko? A może wręcz przeciwnie? Przy znaku firmowym zasada jest prosta – od razu powinieneś wiedzieć, że coś jest dobre. Jeżeli musisz się dłużej zastanowić, czy logo Ci się podoba, to znak, że nie spełnia ono swojej podstawowej funkcji. Jeżeli większość cukierni umieszcza w logo słodką babeczkę – spróbuj wymyślić coś bardziej oryginalnego. Zdaj się na skojarzenia, zorganizuj z pracownikami prawdziwą burzę mózgów – z pewnością wspólnymi siłami stworzycie jakiś niekonwencjonalny pomysł, który zaintryguje klientów! Pamiętaj także o kolorystyce – jeżeli wszystkie lokale na Twojej ulicy mają czarno-białe znaczki, może wypróbuj ognistą czerwień lub słoneczną żółć? Daj się zauważyć! Naprawdę warto postawić na spójną identyfikację wizualną restauracji! Dlatego niech Twoje logo współgra z szyldem, z menu, z wystrojem lokalu oraz odzieżą personelu!

Projektowanie znaku firmowego to czasochłonny proces, wymagający nie tylko wiedzy, ale również kreatywności. Jednak raz opracowane logo może z powodzeniem funkcjonować przez wiele lat. Lokale gastronomiczne, które chcą się wyróżnić, powinny zainwestować czas i pieniądze, by stworzyć unikalne i wyjątkowe logo, które stanie się ich znakiem rozpoznawczym.