fbpx
Przejdź do treści
Blog Marketing lodziarni poza sezonem

Marketing lodziarni poza sezonem

Co po sezonie? Jak zbudować strategię kawiarni czy lodziarni poza sezonem?

Kawiarnie, lodziarnie czy cukiernie często są lokalami mocno sezonowymi. Robimy wszystko, by zaskarbić sobie lojalność Gości wiosną i latem, potem licząc na to, że Goście wrócą po sezonie. Lub w przypadku miejsc stricte turystycznych, staramy się maksymalizować obroty w trakcie sezonu, by poza nim “przezimować” i ograniczać koszty do minimum. Są jednak miejsca, które mają potencjał na ruch całoroczny, ale z jakiegoś powodu nie potrafią go umiejętnie wykorzystać.

Jak stworzyć strategię marketingową dla kawiarni, cukierni czy lodziarni poza sezonem?

Mniejsza ilość Gości może czasem oznaczać trochę więcej czasu na to, by zastanowić się nad tym co, do kogo i jak kierujemy swoją ofertę. To czas, by przeanalizować nasze całoroczne działania marketingowe, podsumować te, które robiliśmy do tej pory i stworzyć odpowiedni plan na kolejne miesiące by zwiększyć swoją szansę na sukces.

Strategia marketingowa Twojego lokalu to swoista mapa. 

Skąd startujesz? 

Dokąd zmierzasz? 

I jak planujesz tam dotrzeć?

Podzielmy więc zagadnienia niezbędne do stworzenia efektywnej strategii marketingowej dla restauracji.

SKĄD STARTUJESZ?

Przeanalizuj swój lokal tak obiektywnie jak to tylko możliwe. Przeczytaj wszystkie recenzje, które Goście wystawili Tobie w internecie- na Facebooku, Google, być może TripAdvisor. Wsłuchaj się, czy negatywnym recenzjom można było zapobiec? Co możesz poprawić w kolejnych miesiącach, nad czym możesz wraz z zespołem popracować? 

Przyjrzyj się swojej ofercie. Co sprzedaje się najlepiej i co wcale? Czy można zoptymalizować to, co i jak podajesz w swojej kawiarni by było bardziej atrakcyjne dla Twoich Gości. Spójrz na ekspozycję, wygląd menu i całego lokalu wewnątrz i na zewnątrz. 

Porównaj się do konkurencji. Czy są rzeczy, które oni robią lepiej? Może są różnice cenowe, które warto zaadresować w komunikacji. To, że Twoje produkty są droższe, nie oznacza, że musisz natychmiast obniżać ceny – Goście często są skłonni wydać więcej pieniędzy, ale muszą wiedzieć za co płacą więcej. 

Podsumuj wszystkie akcje marketingowe, które do tej pory miały na celu pozyskanie Gości. Być może był to tylko potykacz, a może wydaliście pieniądze na reklamę w radio, mediach społecznościowych czy ulotki. Analiza tego, co już zostało zrobione i jakie miało to przełożenie na ilość Gości pozwoli podejmować mądrzejsze i efektywniejsze działania reklamowe w nadchodzących miesiącach.

Dogłębna analiza tego, co oferujesz i jak plasujesz się na tle Twojej konkurencji jest częścią, którą w fice nazywamy audytem. Bez solidnej wiedzy odnośnie naszej pozycji startowej trudno będzie nam określić kolejne kroki. 

DOKĄD ZMIERZASZ?


Marketing i jego cele muszą być mądre, z języka angielskiego SMART, czyli

specific = konkretne

measurable = mierzalne

achievable = osiągalne

realistic = realistyczne

timely = określone w czasie

Cokolwiek sobie wyznaczysz pod kątem marketingowym, musisz mieć możliwość określenia, czy działania przyniosły pożądany efekt. Bez tego trudno będzie określić co poszło nie tak, albo które działania reklamowe opłacają się nam najbardziej. 

Pewnego razu zgłosił się do nas właściciel restauracji, który wydał kilkanaście tysięcy złotych na reklamę w postaci billboardu, tysięcy ulotek, reklamy w radio i na Facebooku. Owszem, ilość Gości przez pierwszy miesiąc po emisji reklam się zwiększyła, ale problem polegał na tym, że restaurator nie miał pojęcia, które z działań reklamowych zadziałało! 

Jeśli chciałbyś zwiększyć ilość Gości, określ o ile procent, w jakich godzinach, albo kwotowo. Nie wpisuj “większą ilość sprzedanych napoi”, tylko określ których i w jakich cenach oraz o ile procent ma zwiększyć się ta sprzedaż. 

Określenie konkretnych i mierzalnych celów pozwoli nam dopasowywać i optymalizować działania reklamowe. Przyda się to zwłaszcza poza sezonem, kiedy chcemy reklamować się mocniej, ale i … mądrzej!

JAK PLANUJESZ TAM DOTRZEĆ?

Ta część strategii jest planem, który zawiera sposoby na osiągnięcie Twoich zamierzonych celów. Określ jakim dysponujesz budżetem na realizację planu, w jakim czasie będziesz go realizować i jakie są jego główne założenia.

Jeśli celem jest podniesienie sprzedaży ciast na wynos, działania rozpisane w planie komunikacji i reklam będą odnosiły się właśnie do ciast na wynos (a nie np. oferty lodów czy kawy). Spisanie konkretnego planu działań pozwoli bardziej racjonalnie dysponować czasem i założonym budżetem. 

Spisanie strategii daje punkt odniesienia przy jej realizacji i pozwala na bieżąco weryfikować czy plan marketingowy jest poprawnie wykonywany.

Co jeśli nie będziesz miał stworzonej strategii marketingowej? Czym to grozi?

Przede wszystkim, ryzykujesz brakiem kontroli nad tym, co marketingowo dzieje się w Twoim lokalu. Bez spisanej strategii nie mamy punktu odniesienia czy to co robimy, robimy dobrze, zgodnie z planem i założeniami. Ponadto, działania robione z doskoku, ad hoc, rzadko generują takie rezultaty, na jakie chcielibyśmy liczyć. Zaplanowanie działań marketingowych może nie tylko przygotować nas na komunikację z Gośćmi w trakcie sezonu, ale również zapewnić większy ruch w lokalu poza sezonem.

Artykuł przygotowany dla SWEETS & COFFEE – czasopismo branży kawiarni, cukierni, lodziarni i piekarni

Czy Twoja restauracja ma strategię marketingową?

Zobacz odcinek FIKA na temat strategii marketingowej na naszym kanale YouTube