fbpx
Przejdź do treści
Blog Prowadzenie restauracji – strony internetowe vs fanpage

Prowadzenie restauracji – strony internetowe vs fanpage

Otwieranie restauracji to wbrew pozorom długotrwały proces, wymagający poczynienia sporych przygotowań. Zwłaszcza, jeśli masz zamiar zadbać o to, by jej promocja zaowocowała  stosunkowo szybkim pozyskaniem szerokiego grona klientów. Z pewnością na tę stronę przywiodło Cię pytania: „Jak prowadzić restaurację?” bądź „Jak podnieść sprzedaż w restauracji”. Odpowiedź na nie wymaga dobrej znajomości rynku oraz obowiązujących na nim trendów. Nie bez powodu powstają na ten temat liczne szkolenia. Osoby nie posiadające wiedzy odnoszącej się do procesu otwierania restauracji początkowo mogą mieć problemy z jej prowadzeniem. Istnieje jednak szereg ogólnodostępnych możliwości marketingowych, wymagających co prawda podjęcia współpracy z doświadczonymi specjalistami, które przyniosą Ci wymierne korzyści finansowe oraz prestiżowe. Jeśli zamierzasz zainwestować w skuteczny marketing swojej restauracji, ale nie wiesz, od czego powinieneś zacząć pozyskiwanie nowych klientów, postaramy się w możliwie najbardziej szczegółowy sposób rozjaśnić Ci, na czym polega efektowna reklama restauracji. Jak zatem ją wypromować swoją działalność bez konieczności korzystania ze szkoleń?

Możliwości reklamy restauracji jest bardzo wiele. Nie ulega jednak wątpliwości, że w dzisiejszych czasach ogromną rolę marketingową odgrywają social media. Media społecznościowe, wśród których prym zdecydowanie wciąż wiedzie Facebook, dają możliwość szybkiego dotarcia do potencjalnego klienta.

Z pewnością prowadzenie profilu na Facebooku ma swoje zdecydowane zalety. Ale dlaczego tak wielu restauratorów, których nurtuje pytanie „Jak prowadzić restaurację?”, zwleka, lub w ogóle rezygnuje ze strony internetowej dla swojego lokalu?

Jako Bite Marketing wyszukujemy informacji o polskich restauracjach w Internecie kilkanaście razy dziennie. Szukamy wiadomości o nowych lokalach, miejscach, które istnieją od dawna i niedawna. I ku naszemu zaskoczeniu bardzo niewielki odsetek restauracji ma stronę internetową z prawdziwego zdarzenia.

Część restauratorów nowych lokali z pewnością zwleka z inwestycją w stronę internetową. To zrozumiałe- wydatki związane z otwarciem lokalu są dość duże i dodatkowy koszt strategii marketingowej lub strony internetowej może, według wielu, poczekać. Czy słusznie? Prowadzenie restauracji nie jest przecież możliwe bez stałego kontaktu z gośćmi.

Większość restauracji zakłada bezpłatny profil lub fanpage na Facebooku i tym sposobem komunikują się z gośćmi. To rozwiązanie ma wiele plusów, ale i minusów, a tym samym ma wpływ na skuteczność prowadzenia restauracji.

Hurra! Coś jest za darmo!

Fakt, że założenie fanpage na Facebooku jest darmowe zazwyczaj jest dla wielu decydującym atutem. Można dodać zdjęcie, logo, menu w PDF, godziny otwarcia i kontakt. Facebook stwarza też możliwość dodawania wydarzeń, jest prosty w obsłudze i większość właścicieli restauracji potrafi się nim obsługiwać; tj. wrzucić zdjęcie, posta i skomentować. Jednak czy darmowe = skuteczne?

Poznajesz swoich gości

Facebook daje możliwość poznania swoich gości, jak żadne inne narzędzie marketingowe – w tej kwestii nie dorównują mu nawet najatrakcyjniejsze strony internetowe restauracji. Każde polubienie Twojego profilu możesz zobaczyć i stworzyć spójny profil Twojego docelowego gościa. To do niego będziesz kierował oferty, imprezy i promocje. Wgląd w indywidualne preferencje konsumentów pozwoli Ci opracować szczegółową ofertę, dzięki której zyskasz stałe grono gości. Gwarantujemy, że wtedy prowadzenie restauracji stanie się dla Ciebie nie tylko pracą, lecz także pasją.

Strona internetowa natomiast daje Ci zupełnie inny wymiar zbierania informacji o gościach. Możesz zintegrować ją z systemem CRM, który zbiera adresy mailowe Twoich gości, a Ty możesz na bieżąco ich informować o zmianach w menu, imprezach czy specjalnych ofertach dla gości z listy newslettera. Dzięki temu stale przypominasz im o swojej działalności, przyciągając ich atrakcyjnymi promocjami lub organizowaniem ciekawych wydarzeń – nie tylko tych gastronomicznych.

Problem z menu

Czy wiedziałeś, że zdecydowana większość Twoich potencjalnych gości będzie o Twoim lokalu szukała informacji przez Internet na urządzeniu mobilnym? Już od kilku lat nacisk przesuwa się w stronę rozwiązań, które są wygodnie dla użytkowników smartphonów. Facebook owszem udostępnia możliwość dołączenia menu do Twojego profilu, ale…

  • Menu jest na Facebooku ukryte i goście muszą go specjalnie szukać, co może irytować Twoich potencjalnych odwiedzających.
  • Można dodawać menu w formie PDF, JPEG,lub specjalnej zakładki, co oznacza, że nie zawsze jest to format responsywny (taki, który dostosowuje się do wielkości ekranu na którym jest oglądany).

Według specjalistów firmy Google goście stron internetowych restauracji w 97% przeglądają zakładkę z menu. Zarobisz więcej jeśli przeglądanie Twojego menu jest dla gości przyjaznym doświadczeniem. Koniecznie zadbaj więc nie tylko o to, by były w nim obecne atrakcyjne potrawy, lecz także o wizualną stronę menu. Ciekawym rozwiązaniem mogą okazać się również charakterystyczne nazwy oferowanych posiłków, które zachęcą Twoich potencjalnych klientów do odwiedzenia prowadzonego przez Ciebie lokalu gastronomicznego.

Liczy się pozycja

Gdy regularnie uaktualniasz swojego Facebooka i żyje on życiem Twojego lokalu po wyszukaniu nazwy Twojej restauracji w Google profil na Facebooku wyskoczy jako jeden z pierwszych wyników. To nieźle, ale co jeśli goście szukają Cię nie po nazwie, a lokalizacji, albo rodzaju kuchni?

Stronę internetową, w przeciwieństwie do Facebooka, można pozycjonować i wyskakuje gościom szukającym np. restauracji włoskiej na Saskiej Kępie. Świetnie, że dzięki Facebookowi możesz dotrzeć do gości, którzy już Cię znają. Ale pomyśl jak większy byłby potencjał, gdybyś mógł codziennie docierać do nowych gości!

Jesteś pewien, że to wszystko co masz do zaoferowania?

Załóżmy, że Twój lokal oferuje imprezy zamknięte. Masz osobne menu, specjalnie skomponowane ceny dla dużych grup, nawet osobny adres mailowy do zapytań na imprezy. Na Facebooku możesz umieszczać co jakiś czas informacje o tym, że masz taką ofertę, ale zginie ona w natłoku innych informacji z życia Twojego obiektu. Właśnie dlatego powstają strony internetowe restauracji, które skupiają wszystkie niezbędne informacje o lokalu.

Może oferujesz warsztaty kulinarne? Trudno do Ciebie trafić? Dostarczasz jedzenie na wynos?

Na swojej stronie internetowej jasno zawrzesz wszystkie informacje, które są cenne dla Twoich gości w dużo bardziej przejrzystszej formie niż na Facebooku.

Nie szata zdobi człowieka, a czy restaurację?

Profil na Facebooku to świetny sposób ciągłego kontaktu z gośćmi, którzy są Ci na tyle wierni, że polubili Twój fanpage. Ale dla nowych gości, którzy szukają informacji o Tobie, choć nigdy u Ciebie nie byli, strona internetowa zrobi na nich lepsze wrażenie niż tylko Facebook. Marketing dla restauracji opiera się bowiem nie tylko na rzucających się w oczy hasłach, zdjęciach bądź krótkich komunikatach – jego niezwykle ważną częścią są rzetelne informacje o tym, co skłoniło właścicieli do otwarcia lokalu, jaki jest ich stosunek do kuchni, szczegółowy opis rodzaju serwowanych potraw itp.

Pomyśl o sobie jako konsumencie – jeśli wyszukujesz informacji o ofercie danej firmy, czy nie będziesz bardziej skłonny przeczytać co mają Ci do powiedzenia na ich oficjalnej stronie internetowej? (Zanim nie wejdziesz na portale z recenzjami .

Piękna strona ze świetnymi zdjęciami, łatwym do odczytania menu i numerem telefonu do rezerwacji zrobi na gościach lepsze wrażenie niż sam Facebook. Będziesz postrzegany jako profesjonalista, który nie traktuje swojego przedsięwzięcia jako coś “tymczasowego”.

Nie taki diabeł straszny

Podstawowym argumentem na korzyść Facebooka kontra strona internetowa to fakt, że jest darmowy. Ale czy zastanawiałeś się ile kosztuje budowa strony?

Koszty oczywiście wahają się od 1zł do 10000zł i zależą od bardzo wielu czynników, ale naprawdę nie są to pieniądze wyrzucone w błoto.

Nie ważne czy zdecydujesz się zlecić tą kwestię nam, czy komukolwiek innemu. Budowa strony www to jednorazowa opłata, której na pewno nie będziesz żałował.

Jeśli chciałbyś dowiedzieć się ile dokładnie kosztowałaby Cię strona zbudowana przez profesjonalistów z branży HoReCa – daj nam znać. Odezwiemy się z wyceną.