fbpx
Przejdź do treści
Blog Jak napisać plan marketingowy restauracji?

Jak napisać plan marketingowy restauracji?

Przełom roku to idealny moment na podsumowania minionych miesięcy i zaplanowanie 2019 pod kątem marketingowym w Twojej restauracji.

Właściciele lokali gastronomicznych zazwyczaj pamiętają o tym, by podsumować rok pod względem finansowym. Ile pieniędzy realnie wpłynęło do naszej kieszeni? Ile kosztowały nas naprawy, sprzęt, wynagrodzenia, towar? Dzięki balansowi zysków i strat właściciel orientuje się, w jakiej jest sytuacji finansowej i gdzie można byłoby zaoszczędzić lub wydać więcej by ostatecznie restauracja funkcjonowała lepiej. Przy okazji rocznych podsumowań warto również pochylić się nad kwestią marketingu Twojej restauracji.

Jak krok po kroku zrobić analizę i plan marketingowy na 2019?

KROK 1 ZOBACZ NA CZYM STOISZ

Budowanie każdej strategii marketingowej zaczynamy od dogłębnej analizy. Choć to nie jest proste zadanie, chłodnym okiem spójrz na swoją restaurację. Czy nie trzeba nic w wystroju poprawić, naprawić, odświeżyć? Czy obsługa zawsze zwraca się do Gości tak, jak byś sobie tego życzył? Czy kawa, napoje, jedzenie zawsze przygotowywane są według przepisów? Kiedy ostatni raz aktualizowane było menu – nie tylko pod kątem podwyżki cen, ale i oferty? Czy są składniki, dania, które stały się modne i pasowałyby do Twojego konceptu?

Zamiast odpowiadać na te i podobne pytania w swojej głowie, zapisz gdzieś swoje odpowiedzi. Uwierz nam, że to co spisane, zdecydowanie łatwiej się potem analizuje. Podziel swoją analizę na kilka kategorii, zaczynając od zewnątrz Twojej restauracji:

1. Front: czy Twój lokal jest zachęcający z ulicy? Czy wszystkie komunikaty (na szybach, potykaczach, w witrynach) są jasne i widoczne dla przechodniów?
2. Wejście do restauracji: czy obsługa wita Gości na wejściu? Jaki jest widok po wejściu do restauracji – czy wszystko jest czyste, schludne, zachęcające?
3. Obsługa: przeczytaj recenzje Gości z ostatnich kilku miesięcy. Jeśli jakieś komentarze się powtarzają, znaczy że coś może być na rzeczy.
4. Oferta: czy menu jest atrakcyjne pod względem wizualnym i treści? Czy Goście znajdą coś dla siebie w Twojej ofercie? Masz coś dla wegan lub wegetarian – to dynamicznie rosnąca grupa konsumentów, którą warto zachęcić do odwiedzin w Twojej restauracji.
5. Dodatkowe udogodnienia: czy jesteś przyjazny dzieciom? Jeśli tak, to czy zabawki są czyste, ładne i atrakcyjne dla dzieci (i ich rodziców)? Pamiętaj, jeśli masz kącik dla dzieci, to powinieneś mieć też menu dziecięce, przewijak i miejsce na wózki dziecięce.

Powyższe zagadnienia spisz na kartce. Może przyjdzie Ci coś nowego do głowy? Jeśli bezosobowa ocena Twojej restauracji, przychodzi Ci z trudem, poproś kogoś z zewnątrz o pomoc.

Na koniec, jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, spisz swoją analizę SWOT i przyjrzyj się mocnym i słabym stronom Twojej restauracji, jej szansom i zagrożeniom.

KROK 2 JAK WYPADASZ NA TLE KONKURENCJI

Po przyjrzeniu się uważnie co Ty możesz robić lepiej, zobacz co i jak robi to Twoja konkurencja.

Jeśli znajdziesz chwilę, dobrze byłoby żebyś udał się do restauracji, które są Twoją bezpośrednią konkurencją. Zwróć uwagę na podobne rzeczy, które analizowałeś u siebie w lokalu – obejrzyj szyld i witryny z zewnątrz, zwróć uwagę na poziom obsługi, dogłębnie przeanalizuj menu pod kątem oferty i cen. Zobacz jak konkurencja komunikuje się ze swoimi Gośćmi poprzez Facebooka, Instagram, może stosują inne formy promocji, o których Ty jeszcze nie pomyślałeś?

W analizie konkurencji, poza zbadaniem ich realnej pozycji na lokalnym rynku, najważniejsza będzie odpowiedź na pytanie: Czym Twoja restauracja wyróżnia się na ich tle? Określenie twoich USP (z ang. Unique selling points) czyli wyróżników będzie kluczowe w dalszym planie marketingowym.

Podpowiedź: “mamy dobre jedzenie” ani “używamy dobrych, świeżych składników” – to żadne wyróżniki. Goście z automatu myślą, że składniki są świeże, a jedzenie dobre.

KROK 3 GRUPY DOCELOWE I KANAŁY KOMUNIKACJI

Wiesz już, co Cię wyróżnia. Teraz zdecyduj dla kogo Twoja oferta jest stworzona. Do kogo będziesz chciał dotrzeć z informacją o restauracji? Jak będziesz się do nich odnosił: jako “Goście” czy “Klienci”? O tym dylemacie pisaliśmy już wcześniej TUTAJ i dla nas odpowiedź jest tylko jedna.

Zastanowienie się na grupami docelowymi ułatwi Ci wybranie odpowiednich kanałów komunikacji do swoich potencjalnych Gości.

Jeśli Twój budżet i czas pozwala Ci na skupienie się tylko na jednym kanale dotarcia do Gości, polecamy Ci Facebooka. Choć dane statystycznie mówią o tym, że Instagram rozwija się bardziej dynamicznie niż Facebook, zwłaszcza w grupie 16-34 latków, Facebook jednak jest bardziej „rozbudowany” niż Instagram. Dodatkowo, dzięki sprecyzowanym reklamom na Facebooku,
informacja o Twojej restauracji może dotrzeć do szerszej, ale konkretnie sprofilowanej grupy potencjalnych Gości. Nie potrzebny jest Ci olbrzymi budżet reklamowy – możesz zacząć od reklam za kilka złotych dziennie!

Jeśli skupiasz się tylko na komunikacji przez Facebooka poświęć czas na to, by zdjęcia i treści tam publikowane były „dopieszczone” i odzwierciedlały duszę Twojej restauracji.

Nie oznacza to, że my jako FIKA lekceważymy Instagram. To potężne narzędzie, które umiejętnie wykorzystane, może być dźwignią marketingową dla Twojej restauracji. Z doświadczenia wiemy jednak, że o ile w Twoim zespole nie ma nikogo oddelegowanego TYLKO do marketingu Twojego lokalu, prawdopodobieństwo, że i Facebook i Instagram będą prowadzone z korzyścią dla Twojego biznesu są nikłe.

Jeśli zastanawiasz się nad tym, z jakich jeszcze kanałów komunikacji możesz skorzystać w marketingu swojej lokalizacji, przeczytaj nasz artykuł o tym “Skąd Goście czerpią wiedzę o Twojej restauracji” na naszym blogu.

KROK 4 PLAN MARKETINGOWY

Po analizie, czas na spisanie planu marketingowego na 2019, zaczynając od pierwszego kwartału.

Kiedy rozpisujesz plan, zacznij od określenia celów. Co chcesz osiągnąć? Im bardziej sprecyzowany cel, tym łatwiej będzie dobrać do niego narzędzia realizacji. Czy jest to organizacja wydarzenia i X Gości, którzy w nim uczestniczą? A może podniesienie sprzedaży konkretnego dania o X%? Czasem określamy też cele w mediach społecznościowych: zasięg postów, zaangażowanie, polubienia itp. Nie dawaj sobie celów, których nie jesteś w stanie zmierzyć.

Pod konkretne cele, wypisz czynności, które muszą się wydarzyć, by ten cel osiągnąć. Przemyśl jaki będziesz miał budżet na promowanie danych zagadnień i jak zamierzasz go wykorzystać. Jeśli brakuje Ci inspiracji do tego, co można byłoby w Twojej restauracji zrobić, poszukaj różnych nietypowych świąt. Jest ich mnóstwo i stanowią dobry punkt wyjściowy do wymyślania akcji
promocyjnych. Jeśli rozpiszesz te pomysły z wyprzedzeniem, łatwiej będzie Ci komunikować to do Gości i dotrzeć do większej liczby osób, które Cię odwiedzą.

Do marketingu, tak jak do finansów, można podejść bardzo metodycznie. Analiza Twojej restauracji i spisanie planów na nadchodzący 2019 rok pomoże Ci łatwiej nawigować na tle konkurencji i z miesiąca na miesiąc witać w swoich progach coraz więcej Gości.

Jeśli wolałbyś zlecić przygotowanie strategii marketingowej profesjonalistom – skontaktuj się z FIKĄ. Przygotowałyśmy wiele udanych strategii dla restauracji w Warszawie, Krakowie ( i nie tylko) i z pewnością możemy Ci pomóc.

Artykuł przygotowany dla i opublikowany na łamach Sweets & Coffee w grudniu 2018.

Plan marketingowy restauracji część 1

Nagraliśmy odcinek do obejrzenia na naszym kanale YouTube